2018. augusztus 14., Marcell
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Akik új életre keltik a reklámmolinókat

A Medence Csoportot sokan a reklámmolinókból készített táskákról ismerik, pedig építészettel, hangkeltő eszközök készítésével és sok mással is foglalkoznak. A Lakáskultúra Magazin Gross Andrással, a csapat egyik alapítójával készített interjút a redesign világáról, az izgalmas hogyanokról és a mindenkit érintő miértekről.

Mesélj a kezdetekről, a megalakulásról. Miért volt fontos számotokra, hogy 16 évvel ezelőtt formálisan is csoporttá szerveződjetek?

Valójában régebben dolgozunk együtt, már majdnem húsz éve, bár kétségtelen, hogy a honlapon a 2000-es esztendőt jelöljük meg, mint az alakulás időpontját. Rengeteg ötletünk és tervünk volt; akkoriban úgy fogalmaztunk, ez egy független fizikai és szellemi alkotóműhely, logikusnak tűnt, hogy csoportként működjünk tovább. A gondolkodásunk egyik lényeges közös pontja a fenntarthatóság volt. Igaz, akkoriban nem ezt a kifejezést, hanem az ökodizájn szót használtuk.

Reklámmolinóból táska… Hogyan született az ötlet?

A táskáink azokból a hatalmas, épületállványzatokon látható reklámmolinókból készülnek, amelyek egyébként egy, maximum két hónap után a szemétben végeznék. Ez óriási pazarlás. A molinók egy vastag, minden időjárási viszontagságnak ellenálló műanyagból készülnek, egy átlagos darab súlya megközelítőleg 200 kg. Nemcsak ökológiai, de üzleti tekintetben is abszurd, hogy a kukába kerüljenek. A táskáink az upcycling tipikus példái; a kifejezés azt jelenti, hogy valamilyen hulladékot nem egyszerűen újrahasznosítunk – ilyenkor jellemzően alacsonyabb értékű dolog keletkezik –, hanem megnöveljük az értékét, azaz a szemétből egy használati tárgy készül. 2012-ben bekapcsolódtunk egy varroda létrehozásába, az ország egyik elmaradott területén lévő kistelepülésen, Fürgeden, ahol húsz környékbeli asszonynak tudunk állandó munkát biztosítani a megrendeléseinkkel.

Magyar Gergely egy interjúban hangsúlyozta, a tervezés során mindig szem előtt tartjátok, hogy használható és szép tárgyak kerüljenek a vásárlókhoz, tehát hogy ne csak elvi-etikai okokból szeressük a termékeket. Ez manapság nem természetes?

Az a tapasztalatunk, hogy bizonyos tervezők hajlamosak az újrahasznosítást szó szerint értelmezni – például megalkotnak egy figyelemfelkeltő ruhakölteményt tejeszacskókból, csakhogy ez már a bemutató végére darabokra szakad. Ez show-elemnek kétségtelenül látványos, de az alapvető cél eléréséhez – hogy megállítsuk a beszerzés-eldobás-újrabeszerzés körforgását, ami annyira jellemző a fogyasztói társadalomra – egyáltalán nem visz közelebb.

További részleteket az alábbi linken találhatsz.

Neked ajánljuk
Élesztőgombákból készül csomagolás Lengyelországban Az egészséget hozó szerencsehal Műanyagból ehető gomba A Toyota napelemmel hasznosítja a kánikulát Tíz új töltőpont épül Debrecenben
Tovább a forrásra: lakaskultura.hu
Vissza
Hírfolyam