2018. november 19., Erzsébet
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Hódít a slow design

Míg a szabadpiac egyik alapelve, hogy a kínálat a keresletet szolgálja ki, a féktelen tömeggyártással egyfelől szennyezzük már a gyártás közben is a környezetet, másfelől előbb-utóbb szeméthalmok formájában halmozódnak fel az el nem adott termékek. A slow design ezzel szemben az egyén, a társadalom és a környezet jólétét is szem előtt tartja. 

A slow design egyfajta holisztikus szemlélet a szó nem szigorúan spirituális értelmében: az alapanyagok széles spektrumának, közösségi szempontoknak és az adott tervezés, termék hosszú távú hatásának a figyelembevételével működik.

Maga a slow design kifejezés 2002 óta épült be a köztudatba, amikor is Alistair Fuad-Luke oktató, író és dizájnaktivista mára elhíresült, 2002-es ‘Slow Design’ – a paradigm for living sustainably? (Lassú dizájn – a fenntartható élet paradigmája?) című írásában a slow designt a fenntarthatóság következő lépcsőjeként aposztrofálta.

A slow design tehát az egyén, a közösség és a környezet igényeit egyaránt fontosnak tartja – a köztük lévő harmóniára törekszik. Ez számtalan lépésen keresztül valósulhat meg:  így például a hosszabb tervezési folyamat révén, amiben kellő idő jut a kutatásra, inspirációra, elmélyülésre és arra is a tervező számára, hogy megvizsgálhassa, tesztelhesse a terméket, kidolgozhassa a legapróbb részletekig ahelyett, hogy kapkodva leadná a terveket.

A komótos étkezéshez és a lassú divathoz hasonlóan központi szerepet játszik a slow designban a lokalitás is: a helyben történő kivitelezéssel a környező régió iparát, kisvállalkozásait, kézműveseit és munkavállalóit támogatják a távol-keleti tömeggyártás helyett.

A slow design célja elsősorban embereknek tervezni, csupán másodlagos a kereskedelmi szempont, hogy mi eladható. Valójában mire van szükségük az embereknek? Szintén a földrajzi lokációhoz köthető a helyi inspiráció, és amennyiben a termékek értékesítése is a környező régióra fókuszál, a szállítás megspórolható, amivel a környezet is nyer.

Neked ajánljuk
Hínárból készült ruha a zölddivatipar új reménysége Etikus márkák a nagyvilágból A „régi-új” fenntartható mezőgazdaság (videó) Klímavédelem Guinness-rekordot megdöntő képeslapokkal (képgalériával) A Nagy Fafilm – Az Öreg Tölgy élete
Tovább a forrásra: funzine.hu
Vissza
Hírfolyam