2019. május 19., Ivó, Milán
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Trendi a régiből lett új

Egyre szélesebb rétegeket hódít meg magának a fenntartható öltözködés divatja – már a luxuskategóriába tartozó márkák számára sem idegen az alapanyagok felelős megválasztásának és felhasználásának gondolata.

Egyre több dizájner nyúl már meglévő darabokhoz, és készít belőlük egyedülálló dolgokat. Ezek többnyire a műalkotás és a (divat)termék határát súrolják, újfajta köteléket teremtve a ruha, annak készítője és viselője között. 

Az értéknövelő újbóli felhasználás során nincs szükség az alapanyag szétszedésére, alkotóelemeire bontására vagy éppen beolvasztására. Egészben marad, így jóval kevesebb energiát igényel, és kikerülhetők az újrahasznosítás korlátai is.

Így a textil- és ruhaipari hulladék – legyen szó megmaradt alapanyagról vagy akár használt ruháról – új formát ölthet. Kik azok a fiatal dizájnerek itthon és külföldön, akik a leginkább felborzolják az upcycling kapcsán munkásságukkal azt, amit a divatról gondolunk?

Eckhaus Latta

Zoe Latta és Mike Eckhaus alapította 2011-ben a márkát, ami nem pusztán divatmákra: a két alkotó aktívan törekszik a divat, a művészetek és a szórakoztatóipar határainak elmosására. A fenntartható divat kulcsfiguráinak tartják őket annak ellenére, hogy sosem kommunikálták ezt magukról. A Vogue munkájukat bemutató cikke szerint felhasznált alapanyagaik 90%-a újrahasznosított vagy megmaradt végekből származik.

Fotó: M2M – Made To Measure/youtube.com

Kevin Germanier

A radikális, svájci származású tervező szintén a kortárs divat egyik meghatározó alakja. Debütáló, a 2018-as őszi–téli szezonra szánt (diploma)kollekcióját színhiba miatt kidobott gyöngyökre alapozva készítette. Állítólag a 93 zacskó gyöngyért 10 dollárt fizetett. A befektetés pedig busásan megtérült: a látványos darabok szinte minden létező felületen megjelentek, és az egekbe repítették a fiatal tervezőt.

Fotó: kevingermanier.com

Vértesi Borbála

A MOME-n végzett alkotó Fiction című diplomamunkája három textilobjektből áll, amelyeket használt farmer ruhadarabokból, kézi hímzéssel alkotott meg. A divat- és társadalomkritika megfogalmazásához új kontextusba helyezte az általunk jól ismert tárgyakat, egy elképzelt jövőben élő embercsoport rituális öltözékeit alkotva meg. A fenntarthatatlan, abszurd mértékű termelés és fogyasztás jelenségét egy eltérő világfelfogással állította szembe, amelyben a tárgyak megőrzésre, javításra érdemesek.

Fotó: Borbála Vértesi/behance.net

A Divat Marketing írásában számos további környezettudatos alkotó munkásságával ismerkedhet meg az érdeklődő.

Neked ajánljuk
Van, aki nem tud lemondani a fültisztító pálcikáról Nem csak a környezet, a társadalomtudatos dizájn előtt is érdemes kalapot emelni Van, aki a vízen is megveti a lábát A Tesco és a Mars az élelmiszer-pazarlás ellen In Nomine Terra Calens – A melegedő Föld nevében
Tovább a forrásra: divatmarketing.com
Vissza
Hírfolyam