2022. május 23., Dezső

Emberi ésszel nehezen felfogható a 4,4 millió galaxis feltérképezése (videóval)

A páneurópai LOFAR- (Low Frequency Array) rendszer teleszkópjainak segítségével hét évig gyűjtötte az adatokat a távoli galaxisokról egy nemzetközi kutatócsapat. Az eddig rendszerezett listát a kutatók most mindenki számára elérhetővé tették, így bárki hozzáférhet az összesen 4 396 228 rádióforrásból származó katalógushoz.

A térkép az északi félteke égboltjának 27%-át fedi le, és összesen 4,4 millió galaxist tartalmaz, amelyek közül egymilliót korábban még semmilyen teleszkóppal nem figyeltek meg. A többi objektum is részben új felfedezésnek számít, mivel rádióhullám-tartományban eddig nem mutatták ki őket.

A Tejútrendszer látványos szerkezete, a Fátyol-köd, vagy Hattyú ív (Cygnus Loop) szupernóva-maradványa
Fotó: astron.nl/Jennifer West

A LOFAR működtetéséért felelős Holland Rádiócsillagászati ​​Intézet (Astron) leírása szerint a térkép elkészítéséhez több, Európa különböző országaiban található nagy teljesítményű számítógépet állítottak szolgálatba. Az adatfeldolgozáshoz összesen 3451 órányi megfigyelésből származó anyagot fésültek át, amely 7,6 petabájtnyi tárhelyet foglalt a gépeken.

A képeken látható objektumok jelentős része sok milliárd fényév távolságban helyezkedik el a Földtől, és főként olyan galaxisokat jeleznek, amelyek nagy méretű fekete lyukat is tartalmaznak. Olyan csillagok is találhatók a térképen, amelyek még a gyors növekedési fázisban vannak, és megfigyelhető néhány összeütköző galaxiscsoport is.

Az NGC 4858 „medúzagalaxis”
Fotó: astron.nl/Ian Roberts

Az Astron tudósa, Timothy Shimwell elmondása szerint a most publikált adatok a teljes felmérésnek csak 27%-át teszik ki, de így is segíthetnek megválaszolni olyan fontos kérdéseket, mint például hogy hogyan alakulnak ki a legnagyobb struktúrák az univerzumban, hogyan keletkeznek a fekete lyukak, vagy milyen fizikai szabályok alakítják a távoli galaxisok csillagainak formálódását.

A LOFAR teleszkópjaival már korábban is készültek egyedülálló felvételek az univerzum különleges objektumairól, például az eddig felfedezett legnagyobb galaxisról, a jövőben pedig a kutatók az északi félteke teljes égboltjának feltérképezésére vállalkoznak.

Felfedezetlen világok – Az univerzum rejtélyei (természetfilm) A NASA közvetítése a teljes holdfogyatkozásról (videó) A nap képe: a Hold színei 10 éves megfigyelés során Az óceánok változó hőviszonyai hatással lesznek az időjárás-előrejelzésre is Négy ország a tengeri szélenergiáért, a gázimporttól való függés ellen