2019. április 21., Konrád
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Környezet-művészet, aktivizmus és közösségi jelenlét

Idén nyáron valósult meg először az ökológiai problémák iránt elkötelezett művésztelep, az ÉrTEM projekt Gömörszőlősön. Az egyhetes program során olyan, a környezetre nem káros anyagokból készült művek létrehozása volt a cél, melyek ökológiai lábnyomunk minimalizálására kívánták felhívni a figyelmet, miközben megkísérelték a művésztelep aktív részesévé tenni a helyi lakosokat is.

Bubla Éva, a projekt szervezője a prae.hu művészeti portálnak nyilatkozva elmondta: a gömörszőlősi művésztelep létrehozásával Ázsiában szerzett tapasztalatait igyekezett az itthoni művészeti gyakorlatba is átültetni, hogy ezzel újabb fejezetet nyisson munkái sorában, amelyek közösségépítéssel reflektálnak társadalmi és ökológiai problémákra.

A művész választása az itt működő Ökológiai Intézet miatt esett Gömörszőlősre, a projekt kiindulópontja és fő célja pedig az volt, hogy bevonja a közösséget a munkába.

 A művésztelep – ehhez az alapelvhez kapcsolódva – egy pontosan meghatározott feladattal várta a meghívott művészeket: a természetre veszélyt nem jelentő anyagokkal kellett alkotásokat létrehozniuk.

 Elena Redaelli Fotó: Értem/facebook.com

„...szerettem volna szabad kezet adni az alkotóknak, de előtte egyeztettem az intézettel arról, hogy mi az ő elképzelésük, milyen jellegű munkákra lenne »szükségük«. Ezt az alkotóknak is közvetítettem” – emelte ki Bubla Éva.

Szabó Réka meditációs kuckót készített, Nina van Hartskamp a helyiektől összegyűjtött rozsdás fémtárgyakból állította össze alkotását, Freund Éva és Varga Dóra kigyomlált, majd befestett gyökerű gazokat ültetett el, fejjel lefelé. De készült médiaművészeti alkotás és medence is.

Bubla Éva saját alkotásaival kapcsolatban elmondta: „Az én munkamódszeremre az ázsiai, főleg indonéz kultúra és művészeti mechanizmusok hatottak, de legalább annyira hatott a más szektorokkal való közös munka is, amelyet egységesen a közösségi tervezés fogalmával jellemezhetünk. (...) a célom az, hogy a művészetet mint »katalizátort« használjam, amihez elengedhetetlen egyfajta hibrid, több szemszöget figyelembe vevő hozzáállás.”

A prae.hu művészeti portál interjújából megismerhetjük a land art, a természetművészet és a környezetművészet fogalmai közti különbségeket és átfedéseket is.

Neked ajánljuk
Művészi szemfényvesztéssel a mindennapos szemét ellen Nagy-Britannia művészi játszótérré alakul Divatba jöttek a nyugtalanító csíkok Tudományos, történelmi évfordulók, környezetvédelmi témák állnak a BBC Proms koncertjeinek középpontjában Egy tavaszi vasárnapra
Tovább a forrásra: prae.hu
Vissza
Hírfolyam