Mindenütt jó, de legjobb otthon...
2020. április 8., Dénes
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Mit tehet a művészet, amikor a plasztik politikai szereplővé lép elő?

A világ minden tájáról Indonéziába áramló szemét nem csak a természeti környezetet helyezi nyomás alá, a helyiek hagyományos életformáit is kihívások elé állítja. Az itt élő művészek egy része most új köntösben, velős gondolatokkal megtöltve csempészte vissza a műanyagot az egyik legnagyobb kibocsátónak számító Ausztráliába.

A Perthben megrendezett Plasticology című kiállítás kapcsán Eko Nugroho, Indonézia egyik legelismertebb kortárs alkotója a Guardiannek beszélt az országban uralkodó áldatlan állapotokról.

Indonéziát elborítja a világ minden rázúdított szemete. A következményeket jól példázza Prawiro sorsa, aki rizstermesztőként alig jut tiszta vízhez a minden folyót ellepő hulladék miatt. Vagy éppen azoknak a halászoknak a helyzete, akik hálóikat hátrahagyva, kényszerűségből szemétgyűjtésre adják a fejüket.

„Túl könnyű ideküldeni, mi meg csak gyűjtjük és égetjük, gyűjtjük és égetjük, folyamatosan – elképesztően rövid távú gondolkodás.”

– mondja felháborodottan Nugroho, aki szerint a műanyag ügye mára átpolitizálódott.

A művész a rá jellemző aprólékossággal és esztétikai érzékkel nyúl a baj forrását jelentő alapanyaghoz, majd futurisztikus, antropomorf formákat hoz létre belőle, amelyekről az avatatlan szemlélő meg sem tudná mondani, hogy egy szeméttelepről kerültek a kiállítótérbe.

Művei érzékletesen mutatják meg, hogyan hat a szemétexport a legelesettebbek életére. A rizstermesztő  Prawiro a Jövő gombái I. című alkotásban vádló tekintetű,  absztrakt szoborként jelenik meg – a nézőt így szembesíti azzal a küzdelemmel, amit a műanyagkrízis frontvonalába kerülő emberek megélhetésükért és környezetükért folytatnak.

Eko Nugroho a jövő gombái I. (Future Fungus 1) című szobra a Now What Else? (És most mi lesz?) című fal előtt Fotó: Taryn Hays/Form
Neked ajánljuk
A természet nem csak tárgya lehet az alkotásnak Volt egyszer egy plasztikbolt, ahol minden plasztik volt Buja növényzet, végtelen erdők – Tomás Sánchez festményei Így készíts a természet színeiben pompázó tojásokat Az alkalmazkodás új útjain
Tovább a forrásra: theguardian.com
Vissza
Hírfolyam