2022. május 26., Evelin, Fülöp
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Együttműködésben a tájjal, a széllel, a fénnyel, a fákkal

Dani Karavan monumentális emlékműveinek és tájszobrainak ismertetésekor mindig először a természet által biztosított értékeket – egy fát, a vizet, a fényt – emeli ki, amelyek a művész számára kiindulóponként szolgálhatnak. Az izraeli szobrászművész szerint ugyanis „a helyszín keresi a művészt, és nem fordítva”.

Karavan a szobrászat, az építészet és a táj egybeolvasztásával átlépi az emberi észlelés és a művészi gyakorlat határait. Saját bevallása szerint hasonlóan dolgozik, mint egy tájépítész, csakhogy számára a homok, a fák, a növényzet, a virágok nem botanikai, hanem művészi alapanyagot képviselnek: formát, szerkezetet és színeket.

„A művészeknek el kéne fogadniuk, amit a természet kínál számukra, hogy beépíthessék a műveikbe”

– vallja. Életművére nagy hatással volt apja munkássága, aki Tel-Aviv vezető tájépítészeként a fiatalkorában megismert angliai kertekből merített inspirációt, a kertet a természet újraalkotásaként fogta fel: Karavan is hasonlóan közelít alkotásai helyszínéhez.

Dani Karavan: Fehér kocka (Tel-Aviv) Fotó: shutterstock.com

Művészi hitvallásának része, hogy sose megy szembe a természettel, a tájjal. Amit létrehoz, azzal egy konkrét látképnek, a helytől elválaszthatatlan panorámának nyit teret, a környező táj elemeit egytől-egyig belekomponálva a végleges alkotásba.

Dani Karavan: Murou Art Forest (Japán) Forrás: Dani Karavan/youtube.com
Neked ajánljuk
Nem várt helyen jutottak újra kitüntetett szerephez a svájci gleccsereket óvó takarók Mikroműanyagokból készült műtárgyakat árvereznek a Műtárgyak Éjszakája Fesztiválon Az átformált táj drámájáról született szimfónia Nevadában Sokallják a 480 farkast Svédországban, 170-re akarják csökkenteni Nemcsak a hordozórakéták, de a kibocsátásuk is az eget veri
Tovább a forrásra: culturedmag.com
Vissza
Hírfolyam