2018. augusztus 16., Ábrahám
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Quinoa, a „szuperélelmiszer”

Az inkák a magok anyjának nevezték, és szent növénynek számított. A „szuperélelmiszerként” is emlegetett quinoa számtalan jótékony hatással van a szervezetre, jó ízű, magas fehérjetartalommal rendelkezik, és fontos szerepe van a gluténmentes étkezésben. Bár gabonaként emlegetik, valójában egy, a spenóthoz és a céklához hasonló növény magja.

A GreenMark Organic folyamatosan bővülő választéka 100 százalékosan ellenőrzött ökológiai gazdálkodásból származó termékekből áll, amelyek számtalan bio- és reform-élelmiszerboltban megtalálhatóak. A cég honlapján nemcsak a termékeikről lehet részletesebben olvasni, hanem az azokból készíthető, egészséges ételek receptjei is megtalálhatóak.

Az inkák által oly sokra becsült quinoa magas fehérjetartalommal rendelkezik. Hasonló mennyiségű proteint tartalmaz, mint a tej, de többet, mint a rizs, a köles vagy a búza. Kitűnő riboflavin- (B2-) forrás. A riboflavin segít csökkenteni a migrénes fejfájások gyakoriságát azáltal, hogy javítja az energia metabolizmusát az agyban és az izmokban.

A quinoából származó szaponint fertőtlenítő hatása miatt Dél-Amerika-szerte a bőr sérüléseinek kezelésére használják. Alkalinképző hatású, mely megegyezik a vadrizs, az amaránt és csírák hatásával. Negyed bögre száraz quinoa csupán 172 kalóriát tartalmaz. Mivel nem áll rokonságban a búza- vagy más gabonafélékkel, gluténmentes. Sokan beszámoltak már arról, hogy jobban érzik magukat, és képesek fogyni, ha csökkentik a gluténtartalmú gabonafélék, vagy legalább a búza bevitelét a szervezetükbe. Komplex szénhidrát, alacsony glikémiás indexszel. Ez is fontos szempont a fogyni vágyóknak.

A quinoa története

Az inkák a „magok anyjának” nevezték, és szent növénynek számított. Dél- Amerikában, az Andok magasan fekvő területein termesztették. 5000 éve használják a vidéken élők alapélelmiszerként. A spanyol hódítók, nem ismervén a quinoa jótékony hatásait, megtiltották az indiánoknak a quinoa termesztését, aminek következtében a növény csaknem eltűnt. 1980-ban fedezte fel újra és ismertette meg a nyugati világgal két amerikai, akik elkezdték termeszteni Coloradóban.

Érdekességek a quinoáról

• A quinoából kinyert szaponint Dél-Amerikában mosószerként használják.
• A ragacsos, keserű szaponinréteg miatt, a magokat nem csipegetik ki a madarak. A tudósok megpróbálkoztak egy szaponinmentes változat kitenyésztésével. Az eredmény? A magokat mind megették a madarak.
• A quinoa akkor a legédesebb, ha 3800 méter feletti magasságban terem.

Elővigyázatosság a quinoa használatával

A quinoaszemeket szaponin borítja. Fontos, hogy ezt a szaponinréteget felhasználás előtt alaposan kiáztassuk, különben keserű lesz az ételünk. Mint minden mást, ezt az élelmiszert is mértékkel használjuk, ne fogyasszuk mindennap. Bár a quinoa nem tartozik az allergén növények közé, jó ha tudjuk, hogy oxalátokat tartalmaz. Aki tehát oxalátmentes diétát alkalmaz, az kerülje a növény használatát.

Hogyan használjuk a quinoát?

A quinoát mindig meg kell áztatni. Tegyük szűrőbe, engedjünk rá hideg vizet, addig míg a habzó réteg eltűnik. Kóstoljunk meg néhány magot. Ha keserű az ízük, mossuk tovább. A quinoát főzés után felhasználhatjuk salátákhoz, köretekhez, müzlihez, vagy pudingokhoz. Lisztként gluténmentes péksütemények készítéséhez használhatjuk.

Quinoareceptek:

Quinoa saláta sült zöldségekkel és pikáns öntettel

Quinoával töltött paradicsom

Neked ajánljuk
Szemétszedős kocogás, kocogós szemétszedés Zöldturmixok hatása az emésztésre A régi növényfajok segíthetnek a klímaváltozás elleni harcban Állatkerti szülinap Pécsen! Íme az ablak, amely megduplázza az energiahatékonyságot, és még a hőtől is véd
Tovább a forrásra: greenmarkorganic.hu
Vissza
Hírfolyam