2020. május 28., Csanád, Emil
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A cékla nagyszerű hatásai

Kevesen ismerik fel a céklák valódi értékét, pedig ezek a gyökérzöldségek a konyhák igazi „sztárjai” lehetnének. A sokoldalú céklák nemcsak egészségesek, hanem nagyon finomak is. Bohács Ádám kertépítő technikus írása.

Csökkenthetik a vérnyomást

A céklák tele vannak egészséges nitrátokkal, amelyek a szervezetben nitrogén-monoxiddá alakulnak át, és segítik a vérerek kitágulását, csökkentve ezzel a vérnyomást. Egy nemrégiben végzett tanulmány szerint azoknak a magas vérnyomásos tesztalanyoknak, akik rendszeresen fogyasztottak némi főtt céklát vagy egy bögrényi céklalevet, két héttel később csökkent a vérnyomásuk és a gyulladásos megbetegedéseik.

Energetikusabbá tesznek

A nitrogén-monoxid a vérerek kitágításában is segít, és hozzájárulhat ahhoz is, hogy minél több oxigén jusson el az izmokhoz. A céklák tehát általánosságban növelhetik az állóképességet.

Serkenthetik az agyműködést

A cékláknak köszönhető plusz oxigénellátás az agynak is jót tesz. Napi egy bögre céklalé sokat tehet agyműködésed serkentése érdekében.

Fotó: pixabay.com

Segítik az emésztést

Egy bögrényi cékla nagyjából 3,5 gramm rostot tartalmaz, aminek a nagy része nem oldódó. Ennek köszönhetően segít megelőzni a székrekedést, mert folyamatosan mozgatja az ételt végig az emésztőrendszeren keresztül. A nem oldódó rostok az aranyér megelőzésében is segíthetnek, ami főleg a krónikus székrekedésben szenvedőket, vagy a rostszegény étrenddel élőket veszélyeztetheti.

Antioxidánsokban gazdagok

A céklák az antioxidánsaiknak köszönhetik jellegzetesen gazdag színüket. Az antioxidánsok többféle betegség megelőzésében segítenek, ráadásul kordában tartják a szabad gyököket is. Az egyik legerősebb antioxidáns a betalain, amely hatékonyabb a szabad gyökök kivédésében, mint a C-vitamin.

Fotó: MTI/Ujvári Sándor

A céklák fogyasztása

A céklákat számtalan módon felhasználhatod étrendedben, és többféle formában is hozzáadhatod kedvenc ételeidhez. A reszelt céklák például tökéletesek salátákhoz. Egy igazi tápanyagbombáért keverj össze némi céklát, borsmustárt, grépfrútot, olívaolajat és némi sót vagy borsot. A céklák kiszárított formában, „chipsként” is fogyaszthatók, nem is beszélve a savanyított változatokról.

Amire érdemes odafigyelni a céklafogyasztásnál

A fokozott céklafogyasztás rózsaszínné változtathatja az ember vizeletét, ettől azonban nem kell megijedni. Ha az elmúlt napokban rengeteg céklát fogyasztottál, akkor a szervezet csupán a maradék céklát üríti ki magából – nem vérzel! Ugyanez a helyzet a széklettel is: ne ijedj meg egy kis rózsaszín vagy piros színtől.

Neked ajánljuk
Hamarosan itt az eperszezon – Készítsünk eperlekvárt, eperszörpöt (RECEPT) Mese gyerekeknek: A lovak és a szamarak (hangoskönyv) Még több budapesti villamoson lehet kerékpárt szállítani A luxusmárkák is lépnek a fenntarthatóság felé Lencse és játék: adományok debreceni családoknak
Tovább a forrásra: agraroldal.hu
Vissza
Hírfolyam