2022. augusztus 8., László
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A legfontosabb vitaminok és ásványi anyagok az immunrendszerünk védelmére

Az immunrendszerünk optimális működéséhez nem annyira erőteljességre, mint inkább egyensúlyra van szükség. Megfelelő tápanyagellátás, változatos étrend, jó minőségű élelmiszerek (kerülve a tartósítószerrel teli „műételeket”) mellett vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek segítenek a megerősítésében. A hazipatika.hu összegyűjtötte, hogy melyek.

A-vitamin

Ez a vitamin rendkívül fontos szerepet tölt be a szemek egészségének fenntartásában, a bőr és egyéb szövetek épségében, az egészséges fejlődésben, valamint a fertőzések elleni küzdelemben. A legjobb A-vitamin-források:

  • állati eredetű élelmiszerek (belsőségek, tojás, tej, tejtermékek);
  • tengeri halak húsa;
  • antioxidáns hatású, béta-karotin-tartalmú ételek, melyek legfőbb forrásai az élénk színű zöldségek és gyümölcsök (sárgarépa, sütőtök, paprika).

C-vitamin

Bár erre a vitaminra van a legnagyobb mennyiségben szükségünk, ráadásul szervezetünk nem is tud tartalékot képezni belőle, mindazonáltal felnőtt férfiak számára átlagosan csupán napi 90-110, nők számára 80-95 milligramm bevitele szerepel az Európai Élelmiszer-biztonsági Hivatal (EFSA) ajánlásában. Várandós vagy szoptató nők esetében, valamint stresszes időszakokban és komolyabb fizikai megterhelés mellett valamelyest megemelkedik a szükséglet. Legjobb természetes forrásai:

  • citrusfélék,
  • az olyan friss zöldségek, mint a paprika, a paradicsom vagy a káposzta,
  • csipkebogyótea (60 foknál melegebb vízben nem szabad áztatni!).

D-vitamin

Ha az immunrendszer működésének támogatásáról van szó, kétségkívül a D-vitamin az egyik legfontosabb és legerőteljesebb tápanyag. Nem véletlenül hívják „napfényvitaminnak”, mivel az ultraibolya sugárzás hatására bőrünkben képződik, a testünk tudja tartalékolni, így csak a téli fényhiányos időszakban lehet hiányunk belőle. Tél végére kiürülhetnek a raktárak, ilyenkor érdemes pótolni

  • tengeri hallal,
  • belsőségekkel,
  • tojással,
  • tej és tejtermékek fogyasztásával,
  • táplálékkiegészítők alkalmazásával.

E-vitamin

Erős antioxidáns, melynél fogva védelmet nyújt az oxidatív stressz káros hatásaival szemben, véd a fertőzések ellen. Forrásai:

  • növényi olajok (napraforgó- és olívaolaj),
  • olajos magvak,
  • tökfélék,
  • avokádó,
  • leveles zöldségek.
Fotó: egeszsegtar.hu

Folsav (B4-vitamin)

Ismert, hogy a várandósság során különösen fontos a kellő folsavbevitel az embrió fejlődésében, ezen felül pedig számos testi folyamathoz, a többi között az immunsejtek képzéséhez is szükség van rá. Érdekesség, hogy ez a vitamin jobban hasznosul táplálékkiegészítők összetevőjeként, mint a bevitt élelmiszerekből. Ezzel együtt jó természetes forrása

  • a máj,
  • a leveles zöldségek,
  • a friss gyümölcsök,
  • a hüvelyesek.

Vas, szelén és cink

E három nyomelem rendkívül fontos szerepet tölt be az immunrendszer optimális működésében. Elsősorban állati eredetű élelmiszerekből juthatunk hozzájuk. A vas hiánya vérszegénységhez vezet, mivel a vörösvérsejtek nélkülözhetetlen összetevője. A szelén a pajzsmirigy működését is segíti, a cink pedig minden tizedik emberi fehérje működéséhez elengedhetetlen. Ennek a három nyomelemnek fontos a megfelelő bevitele, célszerű táplálékkiegészítők révén is segíteni. Főként akkor, ha valaki kizárólag növényi eredetű élelmiszereket fogyaszt.

Probiotikumok

Ezt a kategóriát nevezhetjük a plusz egynek is. A probiotikumok olyan mikroorganizmusok, amelyek képesek sértetlenül áthatolni a tápcsatornán, hogy aztán a vastagbélben megtelepedve hasznossá váljanak szervezetünk számára. A bélflóra kiemelkedő szereppel bír az immunrendszer egyensúlyának fenntartásában, és közvetlen védelmet is nyújt bizonyos fertőzésekkel szemben. Antibiotikumkúra után is javallottak. Hasznos mikroorganizmusokat táplálkozásunk által is bejuttathatunk szervezetünkbe

  • joghurttal és kefirrel,
  • savanyúságokkal,
  • valamint általában véve az erjesztéssel, fermentálással készülő élelmiszerekkel.
Neked ajánljuk
A kert, amely a tulajdonosa energiáival és a vízzel is spórol Feladta a hagyományos szódakészítés utolsó mohikánja A vasúti és a távolsági buszos közlekedés idén nyáron komolyan versenybe száll az autózással Péntek Csaba: A hamburgered ára Kanada nemet mond a műanyag zacskókra és polisztirol edényekre
Tovább a forrásra: hazipatika.com
Vissza
Hírfolyam