2022. augusztus 14., Marcell
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Az áfonya maga az egészség

Az áfonya nem csupán finom, de már hosszú évszázadok óta a népi gyógyászat egyik legfontosabb gyümölcse. Olyannyira javítja például a látást, hogy régen a vadászpilóták marékszámra ették bevetések előtt, hiszen a szemük így gyorsabban tudott alkalmazkodni a sötéthez.

Az áfonya az amerikai kontinensen a második legfontosabb bogyós gyümölcs a szamóca után, de hazánkban is sokan kedvelik. Frissen is nagyon finom és egészséges, de süteményekbe is szívesen tesszük, sőt lekvárok, szörpök és kompótok közkedvelt alapanyaga is az áfonya. Ha nem akarjuk feldolgozni, betehetjük a fagyasztóba, így ráadásul a fagyás során lebomló csersavak miatt kevésbé fanyar ízű, mint frissen.

A fekete áfonya C-vitamin- és béta-karotin-tartalma kimagaslóan magas, éppen ezért sokat tehetünk a látásunkért, ha minél többet fogyasztunk belőle. Ezenkívül bővelkedik még ásványi anyagokban, mint amilyen például a foszfor, a cink, a magnézium, a kalcium, a vas és a mangán. Csodás színét a magas flavonoidtartalmának köszönheti, ezért jelentős antioxidáns hatása is van.

Fotó: pexels.com

Gyógyító hatásai:

  • Számos antioxidáns-csoport megtalálható benne, amelyek a vastagbélrák megelőzését segítik.
  • A népi gyógyászatban „fekete inzulinnak” is hívják, mert a fekete áfonya levelében myrtillin képződik, amely segít a cukorbetegség tüneteinek csökkentésében. A 2-es típusú cukorbetegséggel élőknél képes az ingadozó vércukorszintet optimalizálni, és a diabétesz szövődményeit is enyhítheti.
  • Nagyon jó hatással van a keringési rendszer állapotának fenntartására, hiszen fogyasztása segít megőrizni a hajszálerek rugalmasságát, és csökkenti a vérlemezkék összetapadását.
  • A második világháború idején a brit pilóták éjszakai bevetésre készülve rengeteg áfonyát fogyasztottak, mert tudták, hogy a hatóanyaga erősíti a szem alkalmazkodóképességét a gyér fényviszonyokhoz.
  • Az antocianidin-tartalma pozitívan hat a szem állapotára hályog és makula-degeneráció esetében is.
  • Az indiánok fedezték fel, hogy az áfonya összehúzó hatású anyagai kedvezően hatnak a bélrendszer működésére és az emésztésünkre, segít hasmenés esetén.
  • Enyhíti a fogínygyulladást.
  • Az áfonya a szellemi tevékenységünkre, a memóriára is nagyon jó hatással van.
  • Ősszel, amikor az áfonyabokor levelei vörössé válnak, készíthetünk belőle teát. A teának szintén kiemelkedő az antioxidáns-tartalma.
Fotó: pexels.com

Legyen a kertedben áfonya

Hazánkban sajnos még mindig nagyon kevés kertben terem az áfonya, pedig a magyarországi klíma tökéletesen megfelel neki, és mivel fagytűrő, a téli mínuszok sem tesznek kárt benne. Akit érdekel a telepítés és termesztés módja is, az bővebben olvashat róla a magyarmezogazdasag.hu cikkében.

Neked ajánljuk
A kert, amely a tulajdonosa energiáival és a vízzel is spórol Feladta a hagyományos szódakészítés utolsó mohikánja A vasúti és a távolsági buszos közlekedés idén nyáron komolyan versenybe száll az autózással Péntek Csaba: A hamburgered ára Kanada nemet mond a műanyag zacskókra és polisztirol edényekre
Tovább a forrásra: agroinform.hu
Vissza
Hírfolyam