2021. december 4., Barbara, Borbála
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Nem önmagukban az okostechnológiák, hanem azok okos használata teheti jobbá az életet a jövő városaiban

Erre jutottak a Brain Bar jövőfesztivál „Hogyan tervezhetünk élhető városokat a jövő számára?” című, csütörtöki panelbeszélgetésének résztvevői, akik közül Fudzsimoto Szú japán sztárépítész kiemelte: fontos minél szorosabb kapcsolatot teremteni a mesterséges technológiák és az ökoszisztéma között.

A Millenárison zajló kétnapos fesztiválon a jövő okosvárosairól tartott panelbeszélgetésen Lasma Ivaska, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) innovációs igazgatója; Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára, valamint Roman Sysel, a Bolt mobilitási platform regionális menedzsere vett részt, míg Fudzsimoto Szú japán sztárépítész, a Magyar Zene Háza tervezője Tokióból csatlakozott az eszmecseréhez.

Fudzsimoto Szú a Liget Budapest projekt keretében épülő Magyar Zene Házáról szólva elmondta: befejezéséhez közeledik a projekt, így már jól érzékelhető, hogy a Városliget közepén álló épület szinte eltűnik a fák között. Az építész kiemelte a ház különleges, „lebegő” tetőszerkezetét és az üvegfalú, földszinti koncerttermet, amely szintén a természetközeliség érzetét adja. A világ legismertebb építészei között számon tartott szakember kiemelte:

a természet, az ökoszisztéma is egy „okosrendszer”, amely folyamatosan reagál a kihívásokra – ezért is fontos szorosabb kapcsolatot teremteni a természet és a mesterséges környezet között.

Roman Sysel a jövő városairól szólva úgy vélte, hogy azokban az autómegosztásnak egyre nagyobb szerepe lesz. A városokat vissza kell adni a lakóiknak: képzeljük el, milyen lenne, ha szinte az összes parkoló felszabadulna, és ezzel a sok hellyel szabadon rendelkezhetnénk.

Érdeklődők a Brain Bar jövőfesztiválon a Millenáris parkban
Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

A cseh szakember kitért az okostechnológiák jelentette veszélyekre is. Mint kiemelte, az új technológiák új lehetőségeket nyitnak a jóra és a rosszra is: hatékonyabban lehet segíteni az embereket, de kontrollálni is szorosabban lehet őket.

Steiner Attila elsősorban a közlekedés jelentette kihívásokról beszélt. Felidézte, hogy a magyarországi szén-dioxid-kibocsátás 20 százaléka a közlekedésből származik, ennek nem kis része az autóbuszokból. Ennek visszaszorítására a kormányzat éppen most szerzett be 40 elektromos buszt, ezekkel gyűjtenek tapasztalatokat egy e-buszflotta kezeléséhez, hogy később országos szintre is kiterjeszthessék a programot. Az államtitkár szintén ígéretesnek nevezte a környezetbarát módon előállított „zöldhidrogén” alkalmazását a közlekedésben.

Neked ajánljuk
Az épületek emelésének nem szükségszerűen kell a természet rombolásával járnia Új szolgáltatás segíti az energetikai épület-korszerűsítéseket A siker titka vidéken 2. – Berger Cottage (videó) Vetlényi Alma új kollekciója ha lehet, még zöldebb Katie Patrick: Hogyan mentsük meg a világot
Forrás: MTI
Vissza
Hírfolyam