2019. október 15., Teréz
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Karácsonyi fogyasztási csábítások és önvédelmi lehetőségek

Az ünnepekre készülve a családok zöme jelentősen többet költ. A szülők tudatos vásárlása és a pénzügyi nevelés épp abban segíthet, hogy magunkat és gyermekeinket is felvértezzük ezekkel a csábításokkal, kihívásokkal szemben. A Pénziránytű Alapítvány munkatársainak írásából a témában készült felmérések olykor meglepő eredményeiről is olvashatnak.

Nemzetközi kutatások igazolják, hogy nem az a jó, ha a szülő mindent megvesz a karácsonyi kívánságlistáról, ugyanis azok a gyerekek, akiknek nem kell fontossági sorrendet felállíta­niuk például a karácsonyi kívánságaik között, pénzügyi tudatosság szempontjából később hátrányos helyzetűek lesznek.

Belátó gyerekek

A Pénziránytű Alapítvány 10–14 éves gyermekek pénzügyi attitűdjeit mérő tesztje szerint gyermekeink nehezen állnak ellen a fogyasztói társadalom csábításainak. Főleg karácsony idején sok mindent szeretnének megkapni, amire őszintén vágynak. Jó hír viszont, hogy sokkal belátóbbak is, mint azt előre feltételeznénk. 


Fotó: Pixabay

A felnőttek többnyire egyetértettek azzal az állítással, hogy „Mindent meg akarok adni a gyerekeimnek”. A 10–14 évesek többsége azonban nem értett egyet azzal az állítással, hogy a jó szülő mindent megvesz a gyerekének, amit kér.

Jó lenne, ha a szülők tudnák: gyermekeik belátóak, nem olyan követelőzők, mint azt feltételezik róluk.

A kutatások azt mutatják, hogy a gyerekek és a felnőttek pénzügyi szokásai és attitűdjei szinte mindenben eltérnek, csak nem úgy, ahogy feltételeznénk.

Váratlan eredmény, hogy a gyerekek számos területen jobbak, mint szüleik korosztálya, például jobban beosztják a pénzüket, és jól ismerik az árakat.

Csakhogy a felnőtteknél sokkal inkább ki vannak téve a fogyasztásra ösztönző csábításoknak: sokat költenek szórakozásra, menő cuccokra vagy éppen arra, ami megtetszik nekik. Emiatt gyakrabban kerülnek pénzügyi zavarba, és nem mindig tudják, mire megy el a pénzük. 

A pénzügyi kultúra hazai helyzetét 2010 és 2015 után az idén harmadszor felmérő kutatások szerint a felnőttek esetében is vannak még hiányosságok. 

Kevésbé megfontolt felnőttek

Egyértelműen pozitív változást jelent, hogy míg 2010-ben minden harmadik háztartás találkozott napi megélhetési gondokkal, addig 2018-ban csupán minden ötödik. Keletkező többletjövedelmünket azonban jellemzően elfogyasztjuk, és nem teszünk félre a „nehezebb napokra”.

A válság elmúltával 2010 és 2018 között pénzügyeinket tekintve egyre kevésbé vagyunk megfontoltak, gondosak és előrelátók.

Beszédes adat, hogy arra a kérdésre, hogy „Mielőtt valamit vásárolnék, alaposan megfontolom, hogy telik-e rá?”, 2010-ben a megkérdezettek 67 százaléka válaszolt igennel, 2015-ben már csak 51 százalékuk, 2018-ban viszont mindössze 33 százalék!

Pénzügyi kultúránk fejlesztését kezdhetjük a felnőtteknek és külön a gyermekeknek is szóló pénzügyi személyiségteszt kitöltésével (www.penziranytu.hu), ami amellett, hogy szórakoztató közös időtöltés, tanulságos beszélgetések kiindulópontja lehet a családban.

Neked ajánljuk
Az élet folyói – Lenyűgözően szép film Európa Amazonasáról Ősi módszerekkel a klímabarát otthonokért Mennyi egy „olcsó” telefon valódi ára? Nő a világ növényiolaj-termelése Északnyugat felé sodródik a leszakadt gigászi jégtömb (képgaléria)
Tovább a forrásra: magyaridok.hu
Vissza
Hírfolyam