2019. március 26., Emánuel
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Hogyan szabadulhatunk meg gyerekeinkkel a klímaszorongástól?

Úrrá lesz rajtam az aggodalom, ha a gyerekeim, és még inkább, ha az unokáim jövőjére gondolok. Gyötör a lelkiismeret-furdalás, amiért nem tudom elhárítani a rájuk váró nehézségeket, és azért is, mert tudom: ő is szorongva figyeli a klímaváltozással és a földi élővilág sorsával kapcsolatos híreket.

Gyakran találkozom tanácstalan szülőkkel, akik maguk is a kétségbeesés és a reménytelenség érzésével küzdenek, és nem tudják, hogyan tálalják a Föld sorsával kapcsolatos információkat, hogy gyermeküket ne terheljék meg a kelleténél jobban, és hogyan segíthetnek nekik megküzdeni az iskolából és a hírekből szerzett súlyos tudással – mondja el Laura Kastner pszichiáter a parentmap.com-on megjelent írásában.

A szakember leszögezi: sem a titkolózás, sem a bagatellizálás nem jó megoldás – ugyanakkor a teljes, olykor könyörtelen igazság megosztása sem az.

Gyermekünk életkori sajátosságaihoz, felfogóképességének fejlettségéhez és a szorongással való megküzdő képességéhez illeszkedő, korlátozott igazságot osszunk meg vele.

Fotó: Sagisen/visualhunt.com

A gyerekek az érzelmi nehézségekkel való megbirkózás képességét is a szüleiktől lesik el. Azzal tehetjük a legtöbbet a nyugalmukért, ha a feszült helyzet ellenére képesek vagyunk kiegyensúlyozottan és a lehetőségekhez képest derűsen funkcionálni aggasztó világunkban. Kastner összegyűjtött néhány tippet ennek megvalósításához, ezek közül szemezgettünk: 

  • A szorongás gyakran dühöt vált ki az emberből: dühösek lehetünk a tehetetlen politikusokra, az érzéketlen nagyvállalatokra. Ugyanakkor a düh nem káros, feltéve, hogy aktív, építő cselekvés motorjává válik. Megerősíthet az elhatározásban, hogy változtatsz az életmódodon, vagy rábírhat, hogy önkéntesként csatlakozz egy környezetvédelmi kezdeményezéshez.
  • Gyerekeidet is bátorítsd önkénteskedésre – az értelmes célokért, közösségben tett erőfeszítés hasonló hatással van az emberre, mint egy szeretetteli ölelés, fontos alapot jelenthet az érzelmi biztonság kialakításához.
  • Az aggodalom gyakran vezet oda, hogy ugyanazokat a témákat és gondolatokat rágjuk át újra és újra. Érthető reakcióról van szó, amely azonban hosszú távon a ártalmadra válhat. Ha legközelebb azon kapod magad, hogy beleragadtál a reménytelennek tűnő jövővel kapcsolatos fantáziálásba, tudatosítsd magadban, hogy még ha igazad is van, ettől nem leszel hatékonyabb. Inkább keress utakat
    a – bármilyen kis hatásfokú – cselekvésre.
  • Ha olyan fenyegető helyzettel szembesülünk, amelyből nem látszik a menekülés útja, könnyen megbénulhatunk, feladhatjuk a megoldások keresését, sőt, az érzelmi alkalmazkodásra tett kísérleteket is. Pedig, ahogy a rabszolgából lett filozófus, Epiktétosz tanította, nem az zavar meg minket, ami történik velünk, hanem amit gondolunk róla. Bármilyen aggasztó a helyzet, te dönthetsz úgy, hogy bizakodó és cselekvő maradsz – ha másért nem, önmagad megóvásáért.
  • A (szülői) lelkiismeret-furdalás csak akkor hasznos, ha rövid távú, és a szükséges változásra sarkall. Ne várj magadtól lehetetlent, de jelölj ki kihívást jelentő és elérhető célokat a klímabarát életmód kialakításához vezető úton.
  • Keresd a lehetőséget a feltöltődésre, a relaxálásra, a kikapcsolódásra – a természetben töltött idő különösen sokat segíthet ebben.

Fontos, hogy kidolgozzuk saját módszereinket a magunkról, a gyerekeinkről és a bolygónkról való gondoskodáshoz. A játékosság, a humor és az optimista cselekvés megőrzése nem a probléma tagadása – annak a jele, hogy felismertük: lelki egészség nélkül esélyünk sincs, hogy bárkiről vagy bármiről gondoskodjunk.

Neked ajánljuk
Maradjon csak bájos legenda Három év alatt 1 tonna szemét helyett... Mi legyen a kinőtt babaruhákkal? Egy hét, amikor minden a fenntarthatóságról szólt Hazatért Gemencbe Zoltán, a jeladós fekete gólya
Tovább a forrásra: parentmap.com
Vissza
Hírfolyam