2019. november 12., Jónás, Renátó
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Ultrafast fashion: amikor már a fast fashion sem elég gyors

Miközben éppen csak kezdjük egyre többen felismerni a problémákat, amiket a fast fashion ipar létrehozott, már meg is jelent a következő lépcsője ennek a torz „fejlődésnek”. Az elsősorban online térben értékesítő, fizikai boltokkal már nem is rendelkező márkák hihetetlen iramot diktálnak még a fast fashion márkákhoz képest is.

Az áraik a fast fashionben megszokottakhoz képest is alacsonyak, így pedig a fast fashion által felpörgetett divatiparban már tapasztalt gondok is sokkal erősebbek lettek: az ultrafast fashion ruhadarabjai még inkább eldobhatóvá váltak, még több van belőlük, és még gyorsabban kell legyártani, még nagyobb mennyiségben.

Fotó: shutterstock.com

Sokszor egy, de maximum két hét alatt jut el egy új kollekció a tervezőasztaltól a boltokba, eközben minden héten újabb és újabb daraboknak kell az üzletekbe kerülniük. A vásárlók pedig felfoghatatlan méretű kínálattal találkoznak, ami tényleg folyamatosan ontja magából az újdonságokat.

Haul és az influencervilág felelőssége

Láttál már olyan videót, ahol egy népszerű vlogger bemutatja, hogy mi mindent vásárolt az utóbbi időben? Akkor bizony már volt szerencséd egy haulhoz, a kifejezés („zsákmány”) pedig nem is lehetne kifejezőbb. Ezekben a videókban népszerű internetes személyiségek, influencerek szponzori kedvezményekkel vagy teljesen ingyen szerzett új tárgyaikat mutatják meg a közönségüknek (ezzel biztosítva reklámot egy-egy márkának). Ez lehet sminktermék, elektronikai kütyü, lakásdekoráció, de a legnépszerűbbek kétségkívül a ruhák – a fast fashion, és egyre gyakrabban ultrafast fashion darabok.

Fotó: shutterstock.com

Ezzel nemcsak az a baj, hogy hamis képet mutatnak példaképpen a fiataloknak, hanem tovább erősítik azt a tévhitet, hogy tényleg boldogabbak lehetünk csupán annyitól, hogy újra meg újra olyan dolgokat veszünk magunknak, amire valójában semmi szükségünk nincs. 

Kié a felelősség ezért a jelenségért? A cégeké, amelyek kihasználják a sokszor szintén nagyon fiatal influencereket? Az influencereké, akik mosolyogva adják el nekünk azokat a termékeket is, amelyeket később ők se vesznek elő soha többé? A nézőké, akik kattintanak, lájkolnak, megosztanak, ezáltal fenntartva és nyereségessé téve az egész rendszert? Kicsit talán mindannyiunké – de éppen ezért, mert felelősségünk van benne, érdemes reflektálni saját magunkra, hogy mi hogyan viszonyulunk ezekhez a tartalmakhoz. 

Fast fashion függőség

Csak az USA-ban óvatos becslések szerint is 6% körül van a lakosságban azoknak az aránya, akik klinikai szempontból is vásárlásfüggőnek tekinthetők, és bizony az online vásárlás elterjedése csak rontott ezen az arányon. 

Összességében az a lehetőség, hogy bármikor, bárhol, bárhonnan hozzájuthatunk bizonyos javakhoz, akármilyen jól is hangzik elsőre, sokat lendített azon, hogy felesleges dolgokat halmozzunk fel az életünkben.

Ha mindezt végiggondoljuk, mit jelent a ruhaiparban, amelyre ezen kívül is jellemző ugyanez a felhalmozás, könnyen belátható, miért is veszélyes a boltok online térbe költözése.

Én mit tehetek?

  • Gondold végig, mielőtt megveszel egy új ruhadarabot, hogy szükséged van-e rá.
  • Hordanád többször is, akár évekig?
  • Tetszeni fog hetek/hónapok/akár évek múlva?Praktikus az anyaga, szabása az életmódodhoz?
  • Illik hozzád?
  • Hiányzik a ruhatáradból?
  • Nézd át a meglévő ruháidat: mennyi ruhadarabra van szükséged igazából?
  • A meglévők közül mennyit hordasz?

Neked ajánljuk
Fair trade – Ami jár, az jár (dokumentumfilm) Férfi meddőség: segíthet a paradicsom? A globális felmelegedés növeli a stroke kockázatát izraeli kutatók szerint Elkészült hazánk ökoszisztéma-alaptérképe A vizek állapota árulkodik a leginkább a klímaváltozás súlyos következményeiről
Tovább a forrásra: simplicityfest.hu
Vissza
Hírfolyam