2018. szeptember 23., Tekla
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Pusztítsd a zsírt az egészséges kovászos uborkával!

Az egyik kedvenc savanyúságunk a jól ismert „koviubi”, azaz a kovászos uborka. Ez az erjesztett savanyúság kevés alapanyagból, könnyedén elkészíthető. Finom, tele van vitaminokkal és ásványi anyagokkal, és rendkívül jót tesz az emésztésnek. Mivel természetes úton erjed, tartósítószert nem tartalmaz!

A több ezer éve ismert uborka nálunk a 17. század óta terjedt el, de a kovászolt változata csak jóval később hódította meg a magyar gasztronómiát. Hogy mi is a lényege ennek a kémiai folyamatnak? Viszonylag egyszerű. A meleg hatására az uborka tetejére helyezett kovászos kenyérből tejsav keletkezik. A tévhittel ellentétben a napfény nem kötelező, inkább csak a meleg legyen meg.

Fotó: wikimedia.org

Jótékony tulajdonságai

Az erjesztéssel készített uborkában jótékony baktériumok alakulnak ki, melyet nem lehet túladagolni. Annyit ehetsz belőle, amennyi csak jól esik. A tejsava hatékony a bélflóra és a gyomor egészséges működése szempontjából, ráadásul sok ásványi anyag keletkezik benne: magas a magnézium-, a vas-, valamint a B12-vitamin-koncentrációja is. De tartalmaz még káliumot, foszfort és kalciumot, továbbá nem hiányozhat belőle a C- és az A-vitamin. Mivel természetes úton erjed, tartósítószert nem tartalmaz!

Tisztítja a gyomrot, csökkenti a súlyt

Nemcsak az uborkát érdemes fogyasztani, hanem a levét is, ami nem csupán élettani szempontból pozitív, hanem melegben kiváló szomjoltó is. 96 százalékos víztartalma miatt igazán frissítő, energiaszegény, és zsírt sem tartalmaz, így fogyókúrázók is bátran beépíthetik a napi diétájukba.

A benne található enzimek egészségessé teszik a gyomrot, megakadályozzák a puffadást okozó baktériumok és gombák elszaporodását, és elősegítik az emésztést.

Napi fogyasztása – normális táplálkozás esetén – súlycsökkenést eredményezhet, de egyes kutatások szerint az erjesztett eljárással készült étel nemcsak a testsúlyra van jó hatással, hanem

hangulatjavító és agyserkentő is lehet.

A jó „kovászolni való”

Hogy az örök vitát megelőzzük, eláruljuk, hogy a kovászoláshoz a 8-10 cm-es fürtös csemegeuborka a legtökéletesebb választás. Ha nagyobb uborkát választunk, könnyebben elveszítheti a roppanósságát a meleg hatására.

A kovászos uborkát nem érdemes készen keresni az üzletekben. Az a jó, ha magad készíted el.

Az eljárás nem túl bonyolult: egy nagy befőttes üveg aljára rakj kaprot, majd szép sorban, szorosan állítsd bele az uborkákat. Borsot, fokhagymát is tehetsz bele, majd a tetejére egy darab kenyeret. Langyos, sós vízzel öntsd fel, majd légmentesen fedd le! Így mehet az üveg a napra, jó idő esetén 2-3 nap alatt éretté válik, és leszűrés után a hűtőben tartva napokig élvezetes csemege marad.

Neked ajánljuk
Konyhai maradék? Ne dobd ki, hajtass belőle új növényt! Ökokonyha, kütyük nélkül! Gyógynövényes húsvét! 5. SUSCO Budapest fenntartható fejlődés konferencia A Cadillac is zöldre vált
Tovább a forrásra: wellnesscafe.hu
Vissza
Hírfolyam