2018. november 13., Szilvia
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Pusztítsd a zsírt az egészséges kovászos uborkával!

Az egyik kedvenc savanyúságunk a jól ismert „koviubi”, azaz a kovászos uborka. Ez az erjesztett savanyúság kevés alapanyagból, könnyedén elkészíthető. Finom, tele van vitaminokkal és ásványi anyagokkal, és rendkívül jót tesz az emésztésnek. Mivel természetes úton erjed, tartósítószert nem tartalmaz!

A több ezer éve ismert uborka nálunk a 17. század óta terjedt el, de a kovászolt változata csak jóval később hódította meg a magyar gasztronómiát. Hogy mi is a lényege ennek a kémiai folyamatnak? Viszonylag egyszerű. A meleg hatására az uborka tetejére helyezett kovászos kenyérből tejsav keletkezik. A tévhittel ellentétben a napfény nem kötelező, inkább csak a meleg legyen meg.

Fotó: wikimedia.org

Jótékony tulajdonságai

Az erjesztéssel készített uborkában jótékony baktériumok alakulnak ki, melyet nem lehet túladagolni. Annyit ehetsz belőle, amennyi csak jól esik. A tejsava hatékony a bélflóra és a gyomor egészséges működése szempontjából, ráadásul sok ásványi anyag keletkezik benne: magas a magnézium-, a vas-, valamint a B12-vitamin-koncentrációja is. De tartalmaz még káliumot, foszfort és kalciumot, továbbá nem hiányozhat belőle a C- és az A-vitamin. Mivel természetes úton erjed, tartósítószert nem tartalmaz!

Tisztítja a gyomrot, csökkenti a súlyt

Nemcsak az uborkát érdemes fogyasztani, hanem a levét is, ami nem csupán élettani szempontból pozitív, hanem melegben kiváló szomjoltó is. 96 százalékos víztartalma miatt igazán frissítő, energiaszegény, és zsírt sem tartalmaz, így fogyókúrázók is bátran beépíthetik a napi diétájukba.

A benne található enzimek egészségessé teszik a gyomrot, megakadályozzák a puffadást okozó baktériumok és gombák elszaporodását, és elősegítik az emésztést.

Napi fogyasztása – normális táplálkozás esetén – súlycsökkenést eredményezhet, de egyes kutatások szerint az erjesztett eljárással készült étel nemcsak a testsúlyra van jó hatással, hanem

hangulatjavító és agyserkentő is lehet.

A jó „kovászolni való”

Hogy az örök vitát megelőzzük, eláruljuk, hogy a kovászoláshoz a 8-10 cm-es fürtös csemegeuborka a legtökéletesebb választás. Ha nagyobb uborkát választunk, könnyebben elveszítheti a roppanósságát a meleg hatására.

A kovászos uborkát nem érdemes készen keresni az üzletekben. Az a jó, ha magad készíted el.

Az eljárás nem túl bonyolult: egy nagy befőttes üveg aljára rakj kaprot, majd szép sorban, szorosan állítsd bele az uborkákat. Borsot, fokhagymát is tehetsz bele, majd a tetejére egy darab kenyeret. Langyos, sós vízzel öntsd fel, majd légmentesen fedd le! Így mehet az üveg a napra, jó idő esetén 2-3 nap alatt éretté válik, és leszűrés után a hűtőben tartva napokig élvezetes csemege marad.

Neked ajánljuk
Konyhai maradék? Ne dobd ki, hajtass belőle új növényt! Ökokonyha, kütyük nélkül! Gyógynövényes húsvét! Ritkábban betegszik meg az, aki kutyát tart Jönnek az okoserőművek
Tovább a forrásra: wellnesscafe.hu
Vissza
Hírfolyam