2018. szeptember 19., Vilhelmina
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Ne öntsük ki a savanyúság levét!

Ha a nyár ízeit konzerváljuk télre, és savanyúságot készítünk, nemcsak az egészségünkért teszünk valamit, hanem azért is, hogy kevesebb élelmiszer kerüljön a szemétbe. Ha pedig elfogy, a levét se öntsük ki, mert jó hatással van az egészségünkre.

Savanyúságot kétféle módon is készíthetünk otthon, és mindkettőre igaz, hogy jó hatással van az egészségünkre. 

Az egyik eljárás a fermentálás, amely olyan kémiai folyamat, amelyben valamilyen szerves anyagot enzim hatásának teszünk ki, így az élelmiszer megerjed, fermentálódik. Így készül például a kovászos uborka vagy a savanyú káposzta. A fermentálásnak számos pozitív hatása van a szervezetünkre. A bennük található baktériumoknak köszönhetően segítik az emésztést, az enzimek kibocsátását. Ennek köszönhetően több tápanyagot tud a szervezetünk kivonni az ételekből, továbbá segíti azok felszívódását és a bélflóra megújulását is.

A kovászos uborka levét hűtve is megihatjuk, de készíthetünk belőle savanykás leveseket és főzelékeket is. Ma már fröccsöt is készítenek belőle, például olaszrizlinggel.

A másik eljárás a savanyítás: ehhez a són, a vízen és fűszereken kívül ecetet is használunk, és a tartósítás módja is más. A visszamaradt lé itt is értékes ásványi anyagokat tartalmaz, tehát jótékony hatású lehet a fogyasztása.

Fotó: Pixabay

Például hatékony intenzív mozgás közben és után, főleg, ha az nagy melegben történik: ilyenkor ugyanis sok folyadékot veszítünk, ezzel együtt pedig elektrolitokat is, különösen káliumot és nátriumot. Hogy a teljesítmény fenntartható legyen, ezeket az elektrolitokat és a folyadékot is  pótolni kell. Éppen ezért ilyenkor valóban jól jöhet valamilyen sós folyadék – írja a Házipatika.

Miután a savanyúságlé bőven tartalmaz nátriumot, illetve kisebb mennyiségben káliumot és magnéziumot is, ezért ilyen szempontból valóban megfelelő roboráló. Ha valaki nem ódzkodik csak úgy, magában kortyolni, valóban helyettesítheti is vele a sportitalokat.

Ha nem akarjuk meginni a levet, akkor húsok marinálására, raguk ízesítésére is használhatjuk. Semmiképp se dobjuk ki, mert akár új adag savanyúságot is készíthetünk belőle. Csak tegyünk bele vékonyra vágott répát, hagymát, uborkát, egy kis extra sót, vizet, esetleg ecetet, majd jól záródó üvegben hagyjuk állni egy-két napot a hűtőben, és máris kész a friss adag savanyúságunk.

A legtöbb növény szereti a savas talajt, ezért jót tesz nekik, ha öntünk melléjük egy keveset a savanyú uborka levéből. Különösen jót tesz például a rododendronnak virágzás környékén.

A gyomorégést többnyire a fűszeres, savas ételek fogyasztása okozza, mivel hatásukra fokozódik a gyomorsav termelődése, ezáltal tapasztaljuk azt a kellemetlen érzést, amelyet gyomorégésnek nevezünk. Elsőre azt gondolnánk, hogy az uborka ecetes leve csak fokozza a problémát, pedig épp ellenkezőleg: már egyetlen korty is kiegyensúlyozza a gyomor savszintjét, és megszünteti a gyomorégést! Napi fél-egy decinél viszont ne fogyasszunk belőle többet, ha ezt is kellemetlennek tartjuk, csupán egy-két kanállal adjunk belőle egy pohár vízhez, épp úgy, ahogy azt például az almaecettel is tennénk.

Neked ajánljuk
Pusztítsd a zsírt az egészséges kovászos uborkával! WWF-menü az étlapon Használjuk az adalékanyagokat, csak nem vagyunk tisztában vele Gombából táskát? Baraksó Alexandra szerint lehetséges! Lézerekkel bombázza a Földet a NASA új műholdja
Tovább a forrásra: sokszinuvidek.24.hu
Vissza
Hírfolyam