2018. október 21., Orsolya
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

A hosszú élet konyhai receptje

Akárcsak egy nemrégiben ajánlott cikkünk, ez is arra világít rá, hogy a mediterrán konyha mennyire egészséges. Olasz kutatók végre megtalálták az igazán hosszú élet receptjét. Egy frissen publikált tanulmány eredményei szerint azoknál a 65 éves vagy annál idősebb embereknél, akik előnyben részesítik a halban, a diófélékben és a friss zöldségekben gazdag étrendet, sokkal kisebb, 25 százalékkal alacsonyabb a halálozási arány.

Szembeszállhatunk az öregedési folyamattal

A mediterrán étrenddel megelőzhetünk mindenféle betegséget, és letehetjük voksunkat az egészséges élet mellett. Olasz kutatók szerint ez a fajta étrend idősebb korban jár hatványozott előnnyel, és csökkenti a korai halálozási kockázatot.

Fotó: pexels.com

A halban, dióban, friss zöldségben, olívaolajban és gyümölcsben gazdag étkezés ugyanis

speciális védekezést alakít ki az emberi szervezetben. „Az egész világon, különösen Európában szembesülünk a felgyorsult öregedési folyamattal

– mondta Marialaura Bonaccio, a Mediterrán Neurológiai Intézet (IRCCS Neuromed) epidemiológusa és a tanulmány első szerzője. – Ezért különösen fontos, hogy megvizsgáljuk annak lehetőségét, milyen eszközökkel tudunk szembeszállni az öregedési folyamattal.”

Fotó: pxhere.com

Bár régóta köztudott, hogy a mediterrán étrend jót tesz az egészségnek, mégis igen kevés tanulmány született korábban az időskorúak egészségi állapota és a mediterrán étrend kapcsolatára vonatkoztatva.

Pedig a tudósok már többször bizonyították az efféle étkezés jótékony hatását mind a szívbetegségek, mind pedig a rák kialakulásának megelőzésében.

Összefüggést találtak az étkezési mód és az aktivitás között

A British Journal of Nutritionban közzétett tanulmány szerint az olaszországi Molise régióban élő legfeljebb 65 éves életkorúak között 2005-től 2010-ig végeztek rendszeres vizsgálatokat, majd az eredményeket 2015-ig nyomon követték. Az eredmények azt mutatták, hogy azok a résztvevők,

akik leginkább a mediterrán étrendhez ragaszkodtak, nagyobb valószínűséggel végeztek rendszeres fizikai aktivitást is a szabadidejükben.

Forrás: pixabay.com/James Martin

Csökkentheti többek között az agyvérzés kockázatát is

Amikor a kutatók figyelembe vették az életkorra, nemre, aktivitási szintekre, társadalmi-gazdasági státuszra, a dohányzásra és a testtömegindexre vonatkozó tényezőket, világosan látszott, hogy azok, akiknek a táplálkozási szokásai nagymértékben megfeleltek a zöldségekben és halban gazdag egészséges étrendnek, 25 százalékkal alacsonyabb halálozási kockázatnak voltak kitéve. A szívkoszorúér-betegség vagy az agyi érbetegségek (például a stroke) mortalitási kockázatának csökkenését is sikerült kimutatni a mediterrán étrenddel összefüggésében.

A kutatócsoport azt is megvizsgálta, hogy a mediterrán étrend egyes összetevői erőteljesebben kapcsolódtak-e a halálozás csökkenéséhez

más olyan tényezők, mint például az aktív testmozgás, a vitamindús táplálkozás, valamint a stresszmentes környezet mellett.

Fotó: pixabay.com

Ezért érdemes a mediterrán étkezést választani

Az eredmények azt mutatták, hogy ha az étrendben növekedtek a telített zsírok, vagy kimaradt belőle a halfogyasztás, esetleg kevesebb lett a gabonafélék aránya, vagy emelkedett az alkohol mennyisége, a mediterrán étkezés még akkor is hasznosabb, mint más étrend. A kutatók megjegyzik,

az nem állítható teljes bizonyossággal, hogy a hosszabb élet titkát csakis a mediterrán étrend rejti, ám hogy komoly szerepet játszik benne, az tudományos tény.

„Ha már fiatalon elkezdjük az egészséges életmódot, akkor nagy valószínűséggel előnnyel indulunk az életben. Ám idősebb korban is érdemes belevágni és változtatni az étrendünkön” – mondta Bonaccio.

Fotó: pixabay.com

A legfontosabb cél az egészséges táplálkozás

Naveed Sattar, a Glasgow-i Egyetem anyagcserével foglalkozó professzora azonban óvatosan fogalmazott. „A tanulmány csupán sugallja, hogy a mediterrán étrend kedvezőbb élettani hatásokkal jár idősebb korban, de semmit sem bizonyít” – érvelt.
„A kutatás valamennyi adata csak megfigyelésekből és nem kísérletekből állt. Emellett olyan emberek is léteznek, akik még a mediterránnál is jobb életmódot folytatnak, ami jótékonyan befolyásolja az egészségi állapotukat, csak épp ezt nem vizsgálták még.”

A professzor megjegyzi, az már bizonyos azonban, hogy

az egészségesebb táplálkozási szokások fejlesztése és fenntartása sokkal fontosabbak az életben, mint azt valaha is gondoltuk volna.

Neked ajánljuk
Növényi tejek és csokis élő puding készítése Nagyanyáink tudománya: egészséges táplálkozás a babtól a sárgaborsóig Több a műanyag a sóvirágban, mint a hagyományos tengeri sóban Megszépült a martonvásári kastély parkja Kitalálja, mivel működik ez a zseblámpa?
Tovább a forrásra: origo.hu
Vissza
Hírfolyam