2019. július 22., Magdolna
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A rostfogyasztás fontossága

Rég tudjuk, hogy az egészség megőrzésében fontos szerepe van a minőségi táplálkozásnak, a vitaminok, az ásványi anyagok, valamint a rostok fogyasztásának – mégsem figyelünk eléggé oda.

Mire jó a rost?

Növeli a víz megkötésének hatékonyságát, a tápanyagok felszívódását, az emésztést és a bélműködést, elősegíti a bélmozgást, kipucolja a felhalmozódott salakanyagot. Megfelelő mennyiségű rostot tartalmazó táplálék fogyasztása mérsékli az étkezés utáni vércukorszint-emelkedést, ezáltal csökkentheti a hasnyálmirigy terhelését. Ez főleg cukorbetegség esetében különösen fontos.

Hogyan növelhetjük a rostbevitelt?

A felnőtteknek napi 30-40 gramm rostot kellene fogyasztaniuk. Növelhetjük a rostbevitelt, ha tudjuk, melyik ételnek mennyi a rosttartalma. Míg egy alma csak 2-3 gramm rostot tartalmaz, a zabpehely 10 grammot, a körte 6, a borsó 8 grammot. Tudatos odafigyeléssel hamar hozzászokhatunk a napi megfelelő mennyiség beviteléhez. Ehhez segítséget nyújthat, ha figyeljük a termékek címkéit.

Fotó: vitalzone.hu

A teljes kiőrlésűre váltás is jó megoldás lehet. Az egyszerű helyettesítések növelhetik a rost bevitelét anélkül, hogy radikálisan újragondolnák az étrendet. Korpapelyhek reggelire, fehér kenyér helyett teljes kiőrlésű kenyér, fehér helyett barna rizs.

A reggeli gabonafélékhez, salátákhoz hozzá lehet adni egy maréknyi mazsolát vagy diót, de akár csicseriborsóval bolondíthatjuk a pörköltöt is. A csicseriborsó kb. 7 gramm rostot tartalmaz – ez növeli a rostbevitelt, ugyanakkor segíthet csökkenteni a hozzáadott hús mennyiségét. A burgonya héjának megtartása is növeli a rostbevitelt.

Suba Krisztina személyi edző ajánlása szerint aki nem szereti a gyümölcsöt fogyasztani, igyon gyümölcslevet. A gyümölcscentrifugák használata a rostok egy részét megsemmisíti, de egy turmixgéppel történő turmix keverése a legtöbb rostot megőrzi. Érdemes odafigyelni arra, hogy a rost mennyiségét fokozatosan növeljük, hisz a hirtelen sok rost puffadást, híg székletet okozhat. Arra is ügyelni kell, hogy mindig elegendő folyadékot fogyasszunk táplálkozásaink közben.

Neked ajánljuk
Mit fogunk enni, ha még forróbb, szárazabb és zsúfoltabb lesz a bolygó? Olcsó laborhús két éven belül Nem fáradoztak „héjába” – itt a burgonya bútorlap! 644 kilométeres hatótávval érkezhet a Cadillac villany-SUV-je Ámulatba ejtő ékszerek számítógép-alkatrészekből
Tovább a forrásra: vitalzone.hu
Vissza
Hírfolyam