2020. május 28., Csanád, Emil
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A disznózsírt is vissza lehet hozni a konyhába

Az állati zsírokat a 90-es években száműzték az étrendünkből. Ahogy mind többet megismertünk a telítetlen zsírsavak előnyös hatásairól, úgy egyre romlott az állati zsírok megítélése. Ma már árnyaltabb a kép. A disznózsírt is vissza lehet hozni a konyhába – többek között a pálmaolaj használatának visszaszorítása végett.

Az állati zsíroknak a 20. század utolsó évtizedeiben leáldozott. A köztudatban rögzült, hogy a telített zsírsavak rosszak, a telítetlenek jók, mert a sok telített zsírsavat tartalmazó állati zsírok a felelősek a magas koleszterinszintért és több érrendszeri betegségért.

Amit érdemes kerülni

Ezért került lapátra a disznózsír. Helyette viszont divatos lett a nagyon messziről szállított pálma- és kókuszolaj. Érdemes megjegyezni, hogy

annak ellenére, hogy ezek növényi zsiradékok, telített zsírsavakban szintén nagyon gazdagok, jóval meghaladják a disznózsír értékeit.

A pálmaolaj szobahőmérsékleten szilárd halmazállapotú, ezért pálmazsírnak is nevezik. A nyers pálmaolaj karotinidtartalma miatt eredetileg vörös színű. Ám Európában finomított, azaz kifehérített, szagtalan, íztelen formában árusítják. Az eljárás során a legtöbb karotinid, az E-vitamin-tartalom és számos egyéb hasznos anyag is elvész a termékből. A telített zsírsavaknak viszont nagy előnye, hogy melegítés közben nem oxidálódnak, azaz nem, vagy csak nehezen ég meg, akár többször is felhasználható sütésre. És ez igaz a disznózsírra is.

A pálmaolaj ellen viszont egyre több szervezet lobbizik többek között azért, mert a termelés fokozása érdekében esőerdő-területeket irtanak ki. Helyette tehát nyugodtan használhatjuk a jól bevált, hazai disznózsírt.

Fotó: magyarmezogazdasag.hu

A növényi olajak egészségesek, de a disznózsír sem méreg

Természetesen továbbra is áll az a tény, hogy a telítetlen, különösen a többszörösen telítetlen zsírsavak kiemelten fontosak egészségünk számára, ugyanis ezekből olyan, élettanilag jelentős anyagok képződnek a szervezetben, amelyek gyulladáscsökkentők, és gátolják a vérlemezkék összetapadását.

A cikk a magyarmezogazdasag.hu-n olvasható tovább.

Neked ajánljuk
Hamarosan itt az eperszezon – Készítsünk eperlekvárt, eperszörpöt (RECEPT) Különleges, de egyszerű édesség: vaníliás bundában sült bodzavirág A nagy éttermi adagok nem csak az alakunk rovására mennek A luxusmárkák is lépnek a fenntarthatóság felé Lencse és játék: adományok debreceni családoknak
Tovább a forrásra: magyarmezogazdasag.hu
Vissza
Hírfolyam