2020. november 28., Stefánia
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Kezdődik a szezon: így turbózza fel az immunrendszert a zöldségek királya

A spárga igazi tavaszi zöldség! Tele van rostokkal, vitaminokkal, kalória alig van benne – és könnyű elkészíteni. A tavaszi fáradtság és a koronavírus-járvány okozta mostani bezártság miatt még inkább felértékelődik a spárga rendkívül magas folsavtartalma, aminek hiányában idegesebbnek, nyugtalanabbnak érezzük magunkat, fáradékonyabbak lehetünk, koncentrálóképességünk csökkenhet.

A spárga szezonja most kezdődik és június közepéig tart, tehát most kell kihasználnunk ezt az ókorban még elsősorban gyógynövényként fogyasztott nagyszerű zöldséget – olvasható a hellovidek.hu-n. A spárgának négy típusa van: fehér, lila, lilászöld és zöld. Nálunk leginkább a fehér és a zöld változat terjedt el.

Magyarország Európában igazi spárgatermesztő nagyhatalomnak számít ebben a két fajtában.

A spárgahajtás a legízletesebb része a zöldségnek, amely bár közel 95%-ban víz, kifejezetten gazdag A-, C-, E-, K- és B-vitaminokban, folsavban, kalciumban, foszforban, vasban, nátriumban, illetve káliumban. A szárat jól emészthető rostok alkotják, amelyek segítik a bélműködést és az emésztést.

Fotó: pixabay.com

A spárga tápanyag- és vitamintartalmának köszönhetően jótékonyan hat a keringésre, támogatja a szervezet méregtelenítését. Alacsony kalóriatartalma és vízhajtó hatása fogyókúra esetén is hasznos. Kiemelkedő mennyiségű folsavat tartalmaz, ami a kismamák számára is alapvető fontosságú. A spárgában bőven megtalálható B-vitaminok természetes eszközei egészségünk és szépségünk megőrzésének.

Mire figyeljünk spárga vásárlásakor?

  • Ha halványsárgás vagy zöldes színű a zöldség, akkor nincs miért aggódni. A barnás elszíneződés azonban rosszat sejtet.
  • Ha a spárgaszár fonnyadt, gumiszerűen belapul vagy üreges, akkor a növény már nem friss, kiszáradt. A friss spárga szára sima, és enyhe nyomásra sárgás, üde illatú levet ereszt. Ha a lé savanykás szagú, az rossz jel.

Ha lehetőségünk van rá, mindenképpen keressük a hazai termesztésű spárgát! Így nemcsak a jó ízben és a minőségben lehetünk biztosak, de támogatjuk a magyar termelőket is.

Fotó: pixabay.com

A helyes tárolás

A spárga helyes tárolásának titka a nedvesség! A friss fehér spárgát nedves konyharuhába csavarva, a zöldet pedig függőlegesen vízbe állítva tárolhatjuk hűtőszekrényben, akár 2-3 napig is. Folyamatosan ellenőrizzük a nedvességtartalmat!

A spárga előkészítése

A zöld spárgánál könnyebb a dolgunk, mert csak a vastagabb példányok szárát kell megpucolni, akkor is többnyire elegendő az oldalán lévő, kiálló részeket levágni. A fehér spárga azonban minden esetben pucolást igényel. Ennek legjobb módja, ha a hegyétől a töve felé haladva tisztítjuk a zöldséget, az első harmadban vékonyan, majd egyre vastagabban, mert a szár külső rostjai kesernyések lehetnek. A fás szárból 1-2 cm-t mindig le kell vágni.

A szár hámozásában segítségünkre lehet a „törésteszt”: elkezdjük a spárgaszárat két végénél fogva hajlítani addig, amíg a végén egy néhány centiméteres darab le nem törik. A letört rész az, amitől meg kell válnunk.

Fotó: pixabay.com

Hogyan készítsük el jól a spárgát?

A spárgát javasolt cukros vagy nagyon enyhén citromos, sós vízben, kevés vajjal főzni, így teljesen eltüntethető az enyhe mellékíze. Ha egyben szeretnénk megfőzni, akkor állítva tegyük a fazékba úgy, hogy a csúcsát ne lepje el a víz, így a legzsengébb része, a hajtása csak gőzölődik. Ne használjunk alumíniumedényt, mert szürkére színezi a zöldséget. A fehér spárga 15-20, a zöld színű 10-15 perc alatt fő puhára. Ne főzzük túl a spárgát, és a magas hőfok sem ajánlott, mert a növény elveszti jellegzetes aromáját, és vitamintartalma is csökkenhet.

Plusz leves

A fehér spárga tisztítása után keletkező „hulladéknak” és a fás szárvégeknek remek ízük van. Alapos mosás és főzés után spárgaalaplevet nyerhetünk belőlük, vagy pürésítést és szűrést követően ízletes krémlevest készíthetünk.

Neked ajánljuk
Négy érv a sütőtök mellett, és négy fogás, amiben kipróbálhatod Négy érv a sütőtök mellett, és négy fogás, amiben kipróbálhatod A kakaó flavonoidjai fokozhatják az agy oxigénellátását Együtt lépnek az óriáscégek Különleges hidrogéngyárral rukkoltak elő a kutatók
Tovább a forrásra: hellovidek.hu
Vissza
Hírfolyam