2020. július 12., Dalma, Izabella
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Csilipaprika: a hosszú élet kulcsa?

Amerikai, brit és kínai kutatók után most olasz kollégáik is úgy vélik: a csípős ételek, különösen a csilipaprika az egészség és a hosszú élet titka. Szerintük a csilipaprika attól függetlenül véd a halálos megbetegedésektől, hogy valaki egészségesen táplálkozott-e vagy sem.

Az American Cardiology College Journalban közzétett tanulmány szerint a csilipaprika azt is védi, aki betartja az egészséges étrend szabályait, és azt is, aki kevésbé táplálkozik egészségesen.

Amerikai, brit és a kínai kutatások már 2015-ben megállapították, hogy

azok körében, akik rendszeresen ettek csípős ételeket és csilipaprikát, 14 százalékkal csökkent a korai halálozási kockázat.

Pontosabban ritkábban haltak meg szívbetegségben, rákban és légúti betegségekben, mint azok, akik ritkán ettek csípős ételeket. A résztvevők többsége friss és szárított csilipaprikát is evett.

Fotó: Shutterstock

Marialaura Bonaccio, az IRCCS Neuromed kutatójának, az új tanulmány vezető szerzőjének és munkatársainak is felkeltette az érdeklődését ez a kapcsolat, ezért készítették el a saját vizsgálatukat Olaszországban, 22 811 ember bevonásával. Végül az olasz szakértő gárda is arra a megállapításra jutott, hogy akik rendszeresen ettek csilit, kisebb eséllyel haltak meg szív- és érrendszeri vagy agyi megbetegedésben.

Az évszázadok során sokféle jótékony hatást kapcsoltak össze a csilipaprika fogyasztásával.

A kutatóknak köszönhetően mára már tudjuk, hogy a capsicum (azaz paprika) fajok megvédhetik az egészségünket.

Fotó: Shutterstock

A csilipaprikának számos fajtája létezik, és mindegyikükhöz hasonló egészségügyi előnyök kapcsolódnak:

  • A csili hatóanyaga, a kapszaicin felgyorsíthatja az anyagcserét, a testünk több kalóriát éget el, így segíthet a fogyásban.
  • A kapszaicin csökkentheti a vérnyomást.
  • Ez a hatóanyag fokozza a szerotonin termelését, így javíthatja a hangulatunkat is. Szabályozza a hangulatot, az étvágyat, az emésztést, az alvást, a memória működését és a szexuális funkciókat.
  • Antioxidáns-tartalma megvédheti szervezetünket a szabad gyökök okozta káros hatásoktól.
  • A kapszaicinnak immunerősítő hatása is van.
Fotó: Shutterstock

A csilifogyasztás esetében is fontos a mértékletesség. A csili hozzájárulhat a savas refluxhoz és az általános gyomorirritációhoz, de nem okoz valódi károkat. Az erős paprika gyomorégést válthat ki azoknál, akik kevésbé fogyasztanak paprikát, és az emésztést is megzavarhatja, ám amint a szervezet megszokja, a kellemetlen mellékhatások is enyhülhetnek.

A nagy mennyiségben és rendszeresen fogyasztott csili valóban okozhat károsodást a gyomorban és a bél nyálkahártyáján, de naponta egy-két szelet a szendvicsen vagy az omlettben, esetleg egy adag csípős lecsóban biztosan nem okoz maradandó károkat.

Neked ajánljuk
Július hónap friss élelmiszerei A vészhelyzet alatt felértékelődtek a csomagolt és tartós élelmiszerek Hajnövesztő spenót Az Európai Bizottság elnökéhez fordult segítségért Áder János A kihalás szélén áll a makifélék csaknem egyharmada, az északi simabálna és a mezei hörcsög is
Tovább a forrásra: origo.hu
Vissza
Hírfolyam