2020. augusztus 4., Dominika, Domonkos
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Miért egészségesebb a méz a cukornál? (1. rész)

Ha mértékkel fogyasztjuk, természetesen a finomított cukor sem egészségtelen. A mézben lévő cukrok azonban érdekes módon másként szívódnak fel a szervezetünkben, mint a finomítottak. A magyarmezogazdasag.hu sorozatában ennek miértjét vizsgálják meg.

A méz háromféle szénhidrátot tartalmaz:

  • egyszerű cukrokat (monoszacharidokat),
  • kettős cukrokat (diszacharidokat),
  • és poliszacharidokat, vagyis összetett „cukrokat” (ez utóbbiak nem tekinthetők cukroknak).

A táplálkozási szakértők ezért szokták azt mondani, hogy a méz hasonlóan hasznos vagy káros, mint a finomított cukor.

Ám a mézben lévő cukrok másként szívódnak fel a szervezetünkben

olvasható a magyarmezogazdasag.hu cikkében.

Fotó: Shutterstock

A méz háromféle szénhidrátot (cukrot) tartalmaz, a finomított cukor csak egyfélét, kettejükben egyetlen közös cukorféle van: a szacharóz. Míg a finomított cukor szinte 100 százalékban szacharózból áll, addig a méznek pusztán 0,5-5 százaléka.

A szacharózt csak akkor tudja felvenni a szervezetünk, ha az „elemeire” bomlik, glükózra és fruktózra. Ez a lebomlási folyamat a vékonybélben történik meg.

A mézben már eleve lebontották nekünk a méhek a szacharózt erre a két cukorra (szőlő- és gyümölcscukorra), és mihelyt a méz a szervezetünkbe jut, máris képesek vagyunk „energiává” alakítani.

Ezekből az egyszerű cukrokból áll a méz mintegy 70 százaléka.

Érdekes módon a méz nem okoz akkora inzulinterhelést a szervezetünkben, mint a különálló glükóz és fruktóz. A kutatók azt feltételezik, hogy a mézben lévő számtalan más, nagyjából mintegy 180 összetevőnek (enzim, antioxidáns, ásványi anyag, vitaminok stb.) köszönhető ez, még ha csekély mértékben is fordulnak elő a mézben.

A méhészeknek azért fontos tehát a mézet éretten pörgetni, mert ez azt is jelenti, hogy a nektárban lévő szacharózt a méhek enzimjeikkel lebontották egyszerű cukrokra, és hozzáadták azokat az anyagokat, melyek nagy valószínűséggel a legmegfelelőbb felszívódást biztosítják.

A méz szárítása azért nem helyes, mert főleg szacharóz marad benne. Szerencsére hazánkban ez nem jellemző.

A cikksorozat következő részei:

Súlyfölösleg, álmatlanság: segíthet a méz? – Miért egészségesebb a méz a cukornál (2. rész)

Repceméz gyomorpanaszok ellen – Miért egészségesebb a méz a cukornál (3. rész)

Neked ajánljuk
10 természetes, bevált módszer darázscsípésre, ami azonnal hat! Ehető vadon termő növények a tányéron Így túrázzunk gyerekekkel Az őshonos emlősök negyede a kihalás szélére került Angliában Globális felmelegedés: 2100-ra akár 40 milliárd tonna szén-dioxid kerülhet a légkörbe
Tovább a forrásra: magyarmezogazdasag.hu
Vissza
Hírfolyam