2021. június 20., Rafael
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A tél egészségelixír-gyümölcse, a naspolya

Ritka manapság a kertekben, pedig dédnagyanyáink korában általános volt. Ez a számtalan betegség megelőzésére és gyógyítására is alkalmas, végtelenül egészséges, ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag téli gyümölcs erjedés után válik puhává, édessé és ehetővé.

Hogy milyen ízű? Aki nem evett még belőle, annak úgy jellemezhető, hogy olyan, mintha baracklekvár és egy kásás alma forogna a szánkban. A naspolya virágai öntermékenyek, nincs szükségük más fajta vagy más egyed virágporára ahhoz, hogy a virágból gyümölcs fejlődhessék. Ez nagy előny, hisz ily módon a naspolya társ nélkül is ültethető – írja a gardenista.hu.

Egy átlagos család számára elegendő is egy bokor termése, mivel egy kifejlett, egészséges naspolyabokor 40-50 kg gyümölcsöt képes teremni

olvasható az eteltcsakokosan.hu honlap cikkében.

A naspolyát október végén-november elején ajánlatos leszüretelni. A kemény, élvezhetetlen gyümölcsöket egy rétegben kell kirakni a padláson vagy a kamrában. Nedves, párás helyen vigyázzunk a penészesedés megelőzésére. Az se baj, ha fagy éri őket. December végére a gyümölcsök fokozatosan megpuhulnak, színük sötétebbre vált.

Lekvárt, sőt zselét is lehet belőle főzni, főleg almával vagy körtével szokás összefőzni, de önmagában is élvezetes. Az érett naspolyát gyorsan dolgozzuk fel, vagy fogyasszuk el. Hűtőszekrényben legfeljebb 1-2 napig tárolható. 

A Vitalitás Magazin összeállítása szerint meglepő, hogy mi mindenben tud segíteni ez a valódi egészségelixír-gyümölcs:

  • Viszonylag alacsony a kalóriatartalma: egy közepes méretű, érett gyümölcs nagyjából 25-47 kalória, mivel közel 90 százaléka víz.
  • Fellelhetők benne fehérjék, szénhidrátok, növényi zsírok és rengeteg rost.
  • Bővelkedik káliumban, vasban, rézben, kalciumban, magnéziumban, foszforban, mangánban, szelénben és nátriumban.
  • Gazdag A-, B1-, B2-, B3-, B6- és C- vitaminban, aminosavakban, valamint antioxidánsokban.

Legfontosabb egészségvédő hatásai

Csökkenti a gyulladást. Ha felső légúti betegségekben szenvedünk, megfáztunk, hurutosan köhögünk, vagy asztmások vagyunk, együnk minél többet belőle, mert húsa és magja egyaránt nagyszerű gyulladáscsillapító.

Szabályozza az emésztést. A benne lévő tanninoknak köszönhetően az akut és a krónikus hasmenésre is kifejezetten ajánlott. Erre a célra, kivételesen, a kevésbé érett gyümölcsöket válasszuk, mert bár kicsit savanyúbbak, de a hasmenést sokkal gyorsabban megszüntethetik.

Méregtelenít. Rostokban bővelkedik, így ha minden nap nagyobb mennyiségben fogyasztjuk, hatékonyan megtámogatja a szervezetben zajló méregtelenítő folyamatokat.

Óvja a beleket és a bélflórát. A naspolya a bélrendszerből is eltávolítja a mérgeket. A vastagbél egészségének megóvásához is hozzájárul, hiszen a mérgek jelenléte fokozza a gyulladások kockázatát. Ez még nem minden: a naspolya gyakori fogyasztása a bélflóra egyensúlyának megőrzéséhez és visszaállításához is hozzájárul. A kiegyensúlyozott bélflóra erősíti az immunrendszert, és javítja az emésztést.

Daganatellenes hatás. A naspolyában nagyobb mennyiségben fellelhető antioxidánsok, vitaminok és polifenolok kiváló ellenszerei a gyulladásokat, érbetegségeket és daganatokat okozó szabad gyököknek. Kemoterápia alatt védik az egészséges sejteket, gátolják az áttétek kialakulását.

Aranyér ellen. A naspolya elősegíti a könnyű és rendszeres, erőlködés nélküli székletürítést, csillapítja a gyulladásokat, így fogyasztása kiváló eszköz az aranyér megelőzéséhez, hosszabb távon a megszüntetéséhez, a kialakult panaszok enyhítéséhez.

Jót tesz a szívnek. A gyümölcsben lévő pektin jelentősen csökkenti a vér LDL- (rossz) koleszterin-mennyiségét, így csökken többek között az érszűkület, az agyvérzés és a stroke kialakulásának kockázata. A naspolyában lévő hatóanyagok – elsősorban a válium – kiváló ellenszer a magas vérnyomásra.

Feltölt energiával. Magas vitamin- és ásványianyag-tartalma igazi vitalizálóvá teszi. Ha fáradtnak vagy erőtlennek érezzük magunkat, pár szem naspolya szinte csodát tehet. Sportolóknak, nehéz fizikai munkát végzőknek kifejezetten ajánlott.

Segít a fogyásban. Bár a naspolya – érettségi fokától függően – tartalmaz cukrot, mégis nagyszerű társ lehet a fogyókúra során. Egy fél pohár víz kíséretében, éhgyomorra fogyasztva gyorsan teltségérzetet okoz, miközben a legfontosabb tápanyagok jelentős részével is ellátja a szervezetünket. Mivel helyreállítja az emésztést és a székletet, fogyasztásával könnyebben olvadnak le rólunk a felesleges kilók.

Erősíti a májat. A naspolya egyik összetevője az amigdalin, ami valósággal felturbózza a májat, ezáltal felgyorsul és még hatékonyabb lesz a méregtelenítés.

Lázcsillapító. Kezdődő láz, illetve hőemelkedés esetén, ha még nem akarunk gyógyszert szedni, érdemes megenni néhány darab naspolyát.

Megszépíti a bőrt. Magas antioxidáns- és B-vitamin-tartalma segít megelőzni, illetve elhalványítani a ráncokat, csökkenti a számukat. Péppé zúzva pakolásként is alkalmazhatjuk, még jobb lesz az eredmény, ha pár csepp olívaolajjal és mézzel gazdagítjuk.

Veseproblémák ellen. A naspolya rendszeres fogyasztásával fokozhatjuk a pangó folyadék, valamint a vesekövet, vesehomokot is okozó húgysav kiürülését.

Fotók: Shutterstock

Neked ajánljuk
Természetes tavaszi vitaminforrás: a spárga, avagy a nyúlárnyék Gyógyszermaradványoktól és mikroműanyagoktól mentes lazacokat tenyésztenek majd Zalaegerszegen Jó hírek a kerékpározás világából és hasznos linkek városi bringásoknak Debreceni diákok nyerték meg a Kárpát-medencei klímavédelmi versenyt Műanyaghulladékból mennyei desszertek?!
Tovább a forrásra: vitalitas-magazin.hu
Vissza
Hírfolyam