2021. november 27., Virgil
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Mi legyen egy nap a tányérodon

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége öt éve készítette el az egészséges, hazai felnőtt lakosságnak szóló OKOSTÁNYÉR®-t. A legfrissebb tudományos eredményeket figyelembe véve határozták meg, hogy a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz milyen élelmiszertípusoknak milyen arányban kellene a tányérunkra kerülnie.

Az elmúlt években igen felerősödött a fenntarthatóság iránti igény, hiszen ha semmin sem változtatunk, belátható időn belül feléljük a jövőnket.

A környezeti terhelés tekintélyes részéért az élelmiszeripar és -kereskedelem a felelős, és végső soron a fogyasztói szokások.

Az idén éppen harmincéves fennállását ünneplő MDOSZ megújított ajánlásában olyan állásfoglalásokat és kiegészítéseket tesz, amelyekkel a helyes arányok és mennyiségek mellett a fenntarthatósági szempontoknak is eleget tudunk tenni.

Forrás: okostanyer.hu

(Az ábra nagyobb méretben ide kattintva érhető el.)

Szezonalitás és a helyi élelmiszerek előnyben részesítése

Minél kevesebbet utazik az alapanyag, annál kisebb lesz a szállítás okozta ökológiai lábnyom. Ráadásul frissebb és táplálóbb marad az élelmiszer, ha helyi termelőtől érkezik, és vegyszerrel sem kell kezelni azért, hogy az utazás során ne menjen tönkre. Választásunkkal ezen felül a helyi gazdákat is támogatjuk. Figyeljünk a szezonalitásra is, így az asztalunkon minden évszaknak meglesznek a maga változatos és jellegzetes ízei.

Az élelmiszer-pazarlás megállítása

Egy négyfős magyar család évente átlagosan 50 000 forint értékű élelmiszert dob ki, ami az élelmiszerköltésünk 10-11 százalékát teszi ki. Tervezéssel, bevásárlólistával, a maradékok hasznosításával vagy megfelelő tárolásával viszont sokat lehet tenni azért, hogy ezt a mennyiséget lefaragjuk, amivel nem utolsósorban a pénztárcánkat is kíméljük.

Forrás: okostanyer.hu

(Az ábra nagyobb méretben ide kattintva érhető el.)

Több növényi alapú táplálék, kevesebb hús

A húsok mellett szervezetünk értékes fehérjékhez jut halak, tojás, tejtermékek, hüvelyesek, gabonafélék, olajos magvak fogyasztásával is. Az arányokhoz és adagokhoz pontos útmutatást ad az OKOSTÁNYÉR®, amely kimondja azt is, hogy nyugodtan be lehet iktatni hetente legalább egy húsmentes napot.

Minden nap kerüljön a tányérunkra zöldség és gyümölcs (napi fél kiló), teljes értékű gabona, tej vagy tejtermék. Rendszeresen együnk halat, tojást, hüvelyeseket, olajos magvakat és kevesebb, de jó minőségű húsféléket.

Arról, hogy hogyan néz ki egy fenntartható és egészséges étrend, a megújult OKOSTÁNYÉR® ad részletes tájékoztatást.

Forrás: okostanyer.hu

(Az ábra nagyobb méretben ide kattintva érhető el.)

Neked ajánljuk
Tényleg szuperek a távolról érkező szuperételek? Tényleg szuperek a távolról érkező szuperételek? Télen is lehet friss zöldfűszerünk a lakásban (videó) Elválnak a felmelegedés miatt a hűségükről ismert albatroszpárok? (videóval) Új eszköz segíti a természet helyreállításán fáradozókat
Tovább a forrásra: bdpst24.hu
Vissza
Hírfolyam