2018. február 18., Bernadett
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás
Tudatos vásárlás 

A tudatos vásárlók 12 pontja Novák Péterrel

Mi, tudatos vásárlók megpróbálunk túltekinteni a reklámok ködfüggönyén, és elgondolkodni azon, hogy mit is teszünk akkor, ha ezt vagy azt a terméket megvásároljuk. E rövid, közel 3 perces kisfilm (amelyet a Tudatos Vásárlók Egyesülete a KultúrParttól kapott ajándékba) a tudatos vásárláshoz ad jótanácsokat Novák Péter által. 

Tudatos vásárlás 

Fair rendőrség cukros egérrel

Nem mindennapi vállalkozásba fogott 2012-ben Susanne Jordan, a németországi Nager IT startup cég alapítója. Az általuk gyártott számítógépes egér nemcsak ún. bioműanyagból készül, de a világ egyik első, részben fair elektronikai terméke.

Tudatos vásárlás 

Hazai jácint, ecuadori rózsa, holland tulipán – és a Fairtrade virág jelentősége

Miközben az importált vágott virág egyre nagyobb része érkezik Európába, így hazánkba is Kelet-Afrikából, és felfutóban van a Fairtrade virágpiac, úgy tűnik, a hazai virágtermesztésben is vannak még kiaknázatlan lehetőségek. Épp ezért sose feledjük a szállítással járó környezetterhelést.

Tudatos vásárlás 

Az élelmiszeripar trükkjei

Az NDR északnémet televízió dokumentumfilmje az élelmiszeripar leggyakoribb fogásait mutatja be, melyek egytől egyig a fogyasztók megtévesztésével, félrevezetésével trükköznek. A film számos tipikus, gyakori trükkre hívja fel a figyelmet, amelyeket legkönnyebben úgy lehet kivédeni, ha felkészültek vagyunk, tudjuk, nem felejtjük, mivel állunk szemben.

Tudatos vásárlás 

Almalé, cukor, aroma, színezék – amit leginkább iszunk málnaszörp néven

Két saját márkás szupermarkettermék is a dobogóra került a Tudatos Vásárlók Egyesülete 27 málnaszörpöt vizsgáló tesztjében, amelyben nézték a termékek gyümölcs- és málnatartalmát, adalékanyagait, csomagolását és származási helyét. Míg a legjobbak málnából, cukorból (és esetleg néhány adalékból) állnak, a málnamentes termékekben cukor, aromák és jellemzően biztonságosnak tekinthető színezékek hozzáadásával érik el a kívánt hatást. 

Tudatos vásárlás 

Felejtsd el a szuperkaját!

Miért hisszük el boldogan, hogy egy egzotikus bogyó, azték mag vagy ázsiai gyökér fog megmenteni a betegségektől? Miért jó, és miért baj, hogy manapság a pacal vagy a karalábé helyett az avokádó, a chia vagy a quinoa a trendi? Azzal, hogy egzotikus élelmiszereket importálunk a világ másik végéből, a megtett távolság miatt ezeknek a termékeknek hatalmas a szénlábnyomuk, a hirtelen támadt nyugati étvágy pedig hatalmas károkat okoz a termelő országokban.

tudatosvasarlo.hu
Tudatos vásárlás 

Környezetvédő szupermarket

Senki nem tudja megmondani, hogy vajon időben kezdtünk-e el tenni a klímaváltozás ellen. Csak idővel fog kiderülni, hogy a szén fokozatos kiváltása, az elektromos autók elterjedése, valamint a műanyaghulladék folyamatos csökkentése elegendő-e a felmelegedés visszafordításához. Szükség van az Iceland típusú szupermarketekre is, amelyek mostantól minden saját márkás termékükre csomagolásmentes lehetőséget kínálnak.

Tudatos vásárlás 

Alap tudnivalók a tudatos vásárláshoz

A tudatos vásárlás a legegyszerűbb módja annak, hogy bárki tegyen a környezet védelmének érdekében. Hogyan lehet tudatos vásárlóvá válni? Két alapvető dologgal kezdődik: vigyünk magunkkal szatyrot vagy kosarat a boltba, és előtte  készítsünk bevásárlólistát. A további teendőkről ebből a 9 perces kisfilmből lehet többet megtudni.

Tudatos vásárlás 

Fairtrade Cocoa Program, FLO-számkód – magyarázattal tartozunk

Ha szoktál Fairtrade termékeket vásárolni, többféle logóval is találkozhattál már. FLO-számkód? Fairtrade Cocoa Program? Segítünk eligazodni.

Tudatos vásárlás 

A villanykörte-összeesküvés – A tervezett elavulás története

Egykoron a termékeket úgy tervezték és készítették, hogy akár több generációt is kiszolgáljanak. Valamikor az 1920-as években egy csapat üzletember rájött, hogy ha termékeik hosszú ideig használhatóak maradnak, az a kevés eladás miatt tragédiát jelent az üzletüknek. Ekkor született meg a „tervezett elavulás” fogalma, a termékek élettartamának szándékos csökkentése. Nem sokkal ezután összeállt az első világméretű kartell, mely céljául tűzte ki a fejlődés, a nagyszerű ötletek egyik jelképének, a villanykörte szavatosságának csökkentését, ami a „tervezett elavulás” első igazi áldozatává vált.

Tudatos vásárlás 

7 tanács az olcsóbb és környezettudatosabb hétköznapokért

Palackozott víz helyett csapvíz, meleget lakásban tartó spaletta, fürdés helyett zuhanyzás, vízkőoldásra ecet, illóolajak fertőtlenítésre, fólia helyett méhviaszkendő. A bükkszentkereszti füvesember, Szabó Gyuri bácsi lánya, Lopes-Szabó Zsuzsa jótanácsai az olcsóbb és környezettudatosabb hétköznapokért.

gyorgytea.hu
Tudatos vásárlás 

Turkálóból – okosan

Bár a használtruha-boltoknak számos előnyük van (pénztárcabarátok, segítenek mérsékelni a túlfogyasztást, és az így szerzett darabok izgalmas színfoltjai lehetnek a ruhatárunknak), mégsem árt, hogyha odafigyelünk néhány dologra, amikor turkálóban vásárolunk. Lássuk, mik a turizás  legkényesebb buktatói!

Tudatos vásárlás 

Peti 365 napja PET nélkül

Peti 2017 januárjában tett egy vállalást, miszerint egyáltalán nem vásárol PET-palackot az esztendőben. A vállalás sikereiről, buktatóiról, a váratlan helyzetekről, tehát az elmúlt tizenkét hónap tapasztalatairól számol be.

humusz.hu
Tudatos vásárlás 

Ehető pohár a környezettudatos kávérajongóknak

Két bolgár fiatalember, Miroslav Zaprijanos és Mladen Dzsauzov innovációja a Cupffee nevű kávéspohár, mely remek alternatívát nyújt az egyszer használatos, eldobható, műanyag, vagy papírpoharak helyett. A ropogós ostyapohár akár egy órát is kibír, és nem ázik szét a beletöltött folyadék hatásától. A két feltaláló közösségi finanszírozásból gyűjti a pénzt a megvalósításra, de már több nemzetközi cég is érdeklődik a találmányuk iránt. Reméljük, itthon is megtalálható lesz ez a remek ökoinnováció, de addig is használjunk saját kávétermoszt, hogy ne növeljük az eldobható poharakkal a környezetünk terhelését.

nlcafe.hu
Tudatos vásárlás 

Friss zöldség és közösségi élet

A Lumen Zöldség és Közösségi Szolgáltató egy olyan többfunkciós tér, amely egyszerre működik zöldséges üzletként és gasztrokulturális befogadótérként. A helyiség a Lumen Fotóművészeti Alapítvány egyik fiókja.

Tudatos vásárlás 

Miről ismerszik meg a környezetbarát élelmiszer?

A Tudatos Vásárló weboldal összegyűjtötte azokat a leggyakoribb termékcímkéket, amelyek azt jelzik, hogy az élelmiszer környezetbarát, etikus forrásból származik.

tudatosvasarlo.hu
Tudatos vásárlás 

Hulladékmentes szokások, amelyekkel pénzt spórolhatunk

A hulladékmentes életmódról sokakban él az a kép, hogy drágább, hogy többe került, mint a megszokott életformánk. Ha azonban jobban belegondolunk, és a kiadásainkat nem havi szinten, hanem évek távlatában tesszük mérlegre, egészen más kép alakulhat ki bennünk a hulladékmentes élet költségeiről. 

Tudatos vásárlás 

6+1 tipp, hogy már vásárláskor megelőzd az élelmiszer-pazarlást

A pazarlás sok rossz szokás eredménye lehet, viszont szerencsére pár egyszerű szabály betartásakor már a boltban is sokat tehetünk ellene. Kezdve onnan, hogy ne akkor vásároljunk, amikor éhesek vagy fáradtak vagyunk, egészen odáig, hogy a mennyiség helyett a minőségre fordítsunk pénzt.

maradeknelkul.hu
Tudatos vásárlás 

Jön a csomagolás nélküli szupermarket-hálózat?

Csomagolásmentes szupermarketláncot tervez két német környezetvédő, akik a hulladék csökkentése mellett megspórolnák az élelmiszerek előre csomagolásának költségeit is. A terv a plasztikhulladék jelentős csökkentése mellett „népnevelő” célzatú is, amennyiben rászoktatja a vásárlókat, hogy saját többször használatos szatyraikkal, kosaraikkal menjenek vásárolni.

Tudatos vásárlás 

Innovatív és környezetvédő magyar termékcsalád a mosószerpiacon

Környezettudatos, innovatív, hazai és nem utolsósorban szemet gyönyörködtető mosószer-termékcsalád lépett a piacra a tavalyi évben. A Souldrops kőolajszármazék-mentes mosószerei nemcsak a környezetet, hanem a vevők pénztárcáját is kímélik, hiszen a fiatalokból álló hazai startup vállalkozás célja egy széles körben megfizethető és környezetvédő márka létrehozása volt.