Mennyire becsüljük a magyar élelmiszert?
A magyar élelmiszer megítélése minden szempontból kiváló, mégis tudatosan csupán a magyarok alig egyharmada keresi a hazai termékeket az üzletek polcain – derült ki a Médiaunió Alapítvány augusztusban megjelent vásárlói kutatásából. Íme, a beszédes statisztikák!
„A hazai minden előtt!”
elnevezésű társadalmi célú kampány keretében a Médiaunió Alapítvány megbízásából az Ipsos a hazai élelmiszerek vásárlásával kapcsolatos attitűd és szokások megismerése céljából készített tanulmányt. Az országosan reprezentatív, 1000 fő személyes megkérdezésével zajló kutatás arra kereste a választ, mennyire fontos nekünk, magyaroknak, hogy hazai élelmiszert vásároljunk.
A magyar fogyasztók szinte kivétel nélkül egyetértettek abban, hogy
- a magyar élelmiszerek ízletesek,
- régre nyúló hagyománnyal bírnak,
- jó minőségűek és eredetük megbízható,
- jó ár-érték arányúak (a magyarok négyötöde szerint).
Habár 95% állította, hogy szívesen vesz magyar élelmiszert, a gyakorlatban csupán 31% törekszik arra, hogy minél több hazai terméket vásároljon, ami elsősorban a magas státuszú fogyasztókra jellemző (38%).
A válaszadók közel kétharmada (72%) számára még mindig az ár a legfontosabb tényező. Ez az arány a kelet-magyarországi községekben élő vásárlók közt a legmagasabb (80%), és a budapestiek számára a legkevésbé fontos, „csak” 60%-uk számára meghatározó szempont.
A minőség – mint a második legfontosabb vásárlási tényező – a válaszadók több mint a fele, különösen a 30-49 éves korosztály számára fontos (57%), de a legfeljebb 8 általánost végzettek körében ez csupán a vásárlók 36%-át befolyásolja.
Bár a válaszadók mindössze egyötöde nézi meg a termék származási helyét, a vásárlók közel egyharmada kifejezetten törekszik a magyar termékek választására, de majdnem ugyanennyien egyáltalán nem tartják fontosnak a hazait.
A többség két hasonló termék közül a magyart részesíti előnyben, amennyiben tisztában van az élelmiszer eredetével.
A vásárlók jelentős része (86%) magyar zöldséget és gyümölcsöt vásárol, de hasonlóan magas arányban választanak húst és felvágottat (76%), valamint tejterméket és tojást (73%).
Van kereslet az olyan hazai szárazáruk iránt is, mint a liszt, cukor, tészta (40%), és a magyarok harmada keresi a magyar üdítőt, ásványvizet, fűszereket, margarint, olajat, zsírt, illetve lekvárt és mézet.
A kifejezetten pozitív megítélés ellenére mégis kevesen választanak tudatosan magyar élelmiszert (30%). Pedig
a hazai élelmiszer finomabb, ízletesebb, ellenőrzött, jó minőségű, és az ára is megfizethető, a termék frissebb, mert kevesebbet utazik a polcokig, s a szállításakor a környezetterhelés is kisebb – vagyis a hazai élelmiszer vásárlásával környezettudatosak is vagyunk.
Amikor a hazai élelmiszert választjuk, a hazai ipart és mezőgazdaságot támogatjuk, hozzájárulunk a vidék fejlődéséhez és az élelmiszer-választék növekedéséhez,
valamint akár több tízezer munkahelyet teremtünk. Vásároljunk tehát tudatosan hazai élelmiszereket, és vegyük észre, hogy mekkora belőlük a választék!