Egészségtelen élelmiszerek: Milyen reklámokat lát a gyerek?
Az Egészségügyi Világszervezet legutóbbi jelentése szerint a jelenlegi szabályozások, melyek korlátok közé szoríthatnák, hogyan lehet egészségtelen ételeket reklámozni, teljes mértékben hatástalanok.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a liverpooli egyetemmel együttműködve készítette el a tanulmányt. Ebben rávilágítanak, hogy a gyerekek számára is elérhető reklámokban még mindig nagy arányban találni olyanokat, melyek magas zsír-, só- vagy cukortartalmú élelmiszereket népszerűsít. A WHO véleménye szerint
ezek a reklámok nem csak a gyerekek egészségére lehetnek negatív hatással, de a gyermekvédelem, sőt az alapvető emberi jogok tekintetében is sérülhetnek a jogaik.
Az európai régió 53 országának mindössze felében létezik olyan szabályozás, mely korlátozza ebben a tekintetben a reklámpiacot. Néhány országban bizonyos médiumokban, vagy adott idősávokban tilos a fent említett egészségtelen élelmiszerek reklámozása. Ám a legtöbb országban semmilyen törvényi szabályozás nem létezik.
Van jobb megoldás
A tanulmány a kritika mellett ajánlásokat is megfogalmaz. Részletesen kitér a megváltozott médiafogyasztási szokásokra,
felhívja a figyelmet a hagyományos médiacsatornák mellett a digitális média, a csomagolás mint marketingeszköz, illetve a szponzorációs akciók regulázására is.
Ám a legfontosabb megállapítása, hogy nem a média működését kellene elsősorban szabályozni, hanem az egészségtelen élelmiszerek reklámozását hatékonyabban korlátozni.
Forrás: esmmagazine.com – Fordítás: Mizsei Károly