2019. március 20., Klaudia
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Zöld fiataloktól a zero waste nagymamákig – Milyen egy csomagolásmentes bolt?

Mennyire lehet életképes egy olyan üzlet, ahol a tejhez, joghurthoz az üveget, a mosogatószerhez a flakont, a liszthez vagy kurkumához a dobozt a kedves vásárlónak kell hoznia? Mennyire érett meg a hazai fogyasztói kultúra a zero waste filozófiájához? Erre adtak választ Budapest egyetlen, egy háztartás szinte minden igényét ellátni képes csomagolásmentes boltjában, a Ne pazaroljban. 

Az úttörő vállalkozást Magyar-Hikisch Ágnes és Nemes Réka indította el, hívta fel a figyelmet Constantinovits Milán, a Mandiner szerzője. Az élelmiszermérnök végzettségű Ágnes kezdetben blogján foglalkozott már zöld témákkal, és írt arról, hogy tehető környezetbarátabbá a háztartás. Később ébredt rá, hogy ebben sokat segítene neki is, ha olyan helyről szerezhetné be a mindennapokhoz szükséges alapanyagokat, ami eleve környezetbarát módon, ellenőrizhető összetevőkkel és származással rendelkező termékeket árusít.

Fotók: mandiner.hu/Földházi Árpád

Merész kalandnak tűnt a vállalkozása, lévén hogy egy Budaörsön hasonlóan működő bolt már tönkrement, ráadásul Ági olyan vállalkozásban gondolkodott,

ahol a termékekben nincs pálmaolaj, nincs színezék, a mosogatószertől a szappanokon át a kárpittisztítóig minden hazai kistermelőktől származik, és az áruk mind csomagolásmentesek.

A Ne pazarolj idén ősszel nyitott Budán a Fő utcában, amely közösségi térként is funkcionál. Kis kávézót és egy gyermeksarkot is kialakítottak, hiszen sokan kisgyermekükkel együtt érkeznek. A kávézó azért is jó ötlet, mert a vásárlás időigényesebb, az ember magának méri le és tölti meg a tárolóeszközeit, illetve a betérők alaposabban tájékozódnak.

A vásárlóközönségben, illetve -közösségben vannak nyugdíjasok, akik régen is így vásároltak – ők a zero waste nagymamák –, egyetemisták, de főképp kismamák és családanyák járnak ide,

akik fontosnak érzik, hogy természetes dolgokat adjanak a gyereküknek, családjuknak.

Közös bennük az igény, hogy tudatosan utánajárjanak egy termék előéletének: honnan származik, milyen összetevőkből áll. Akik tudják, hogy bár közhely, de igaz:

azok vagyunk, amit megeszünk.

Az árukat magyar beszállítóktól veszik a tulajdonosok, fontos, hogy a termék ne érkezzen messziről, és hogy környezetkímélő csomagolásban szállítsák. Higiéniai okokból csak az aszalványok nem érkezhetnek papírzacskóban.

A vásárlóknak elég annyit vinniük, amennyit el is fogyasztanak, vagyis takarékosabb vásárlásra szorít rá, és a túlfogyasztás ellen hat.

Az élelmiszereken túl háztartási cikkeket, tisztálkodó- és tisztítószereket is lehet kapni. Nagy üveggömbökben cseppmentes ablaktisztító, zsíroldó, vízkőoldó található – és mind pálmaolajmentes. 

A galériaszinten kapott helyet a gyereksarok, így a kismamák vásárlás közben is leülhetnek úgy egy kávéra, hogy szemmel tudják tartani gyermeküket. Rendszeresek itt a baba-mama klubok, volt már teakóstoló, adventi kalendáriumkészítés és zero waste karácsonyfadísz-készítő workshop is.

Ennyire komplex termékpalettájú bolt nem nagyon van hazánkban, de működnek jó kezdeményezések és közösségek.

Ilyen a hulladekmentes.hu, a Háztartásom hulladék nélkül blog, a Ligeti Bolt, illetve környezetbarát praktikákat kínál az utazóblogként is felfogható Talpalatnyi Történetek is.

Ági szeretné, ha a jövőben számos hasonló bolt nyílna még Magyarországon. Úgy fogalmaz: „Ha mindenki csak egy kicsit tudatosabban élne, egy kicsit kevesebb hulladékot termelne, egy egészségesebb és boldogabb országban élhetnénk pár éven belül.”

Neked ajánljuk
Lehet egy fülhallgató is tartós? Vécépapírra, mosószerre és öblítőre is többet költöttünk 2018-ban Tesla-szalon nyílik Budapesten Súlyos katasztrófa: akár ezer ember életét is kiolthatta az Idai ciklon Különös hattyúdal a modern ember vég nélküli tévedéseiről
Tovább a forrásra: mandiner.hu
Vissza
Hírfolyam