Fekete péntek helyett: ne vásárolj semmit nap!
A Tudatos Vásárlók Egyesülete évek óta november 29-én rendezte meg a „Ne vásárolj semmit!” napot, amellyel a túlzott fogyasztás veszélyeire szeretnénk felhívni a figyelmet. Nem ok nélkül: 2019-ben csak július 29-ig tartottak ki a Föld idei évre való erőforrásai, vagyis az év második felében már a tartalékokat fogyasztottuk.
Tavaly 800 ezren vásároltak a Fekete pénteken és megközelítőleg 40 milliárd forintot költöttek. A szakemberek arra számítanak, hogy idén ennél is többen, várhatóan több mint egymillióan vásárolnak a Black Friday-akciók kapcsán, és a tavalyi dupláját, akár 80 milliárd forintot is költhetnek – írja a Tudatos vásárlók Egyesülete.
„Sokszor valós szükségleteinken messze felül, nyakra-főre vásárlunk. A megvásárolt dolgok vagy otthon halmozódnak, vagy rövid úton a kukában kötnek ki. A Ne vásárolj semmit! nap a túlfogyasztás elleni jelképes tiltakozás.”
Az egyesület ezen apropóból összegyűjtött tippjeit az év végi akciók és a karácsonyi bevásárlás kapcsán is érdemes megfogadnunk:
- Csak akkor vásároljunk, ha tényleg muszáj – csak azért, mert valami akciós, még nem biztos, hogy szükség is van rá.
- Ha tehetjük, válasszunk használt terméket, így nemcsak olcsóbban kijövünk, de a környezetnek is jót teszünk.
- Ha mindenképpen vásárolunk, gondoljuk át, megéri-e az olcsóbb terméket választani, amelyik esetleg több energiát fogyaszt, a szükségletünknél nagyobb kapacitású, vagy rosszabb hatékonyságú.
- A pénzünk szavazat. Válasszunk etikus, azaz Fair trade terméket.
- Támogassunk jó ügyeket! Számos olyan élelmiszer, ruházati kiegészítő, lakásdekoráció kapható, amelyeket olyan cégek gyártottak, amelyek megváltozott munkaképességű vagy hátrányos helyzetű munkavállalókat foglalkoztatnak.
- Ajándékozzunk tárgy helyett szolgáltatást: így kisebb az esélye, hogy a megajándékozott kétszer kapja ugyanazt, és a gyártáshoz kapcsolódó környezetkárosítás is elkerülhető.
- Vásárlás előtt tájékozódjunk gyártóktól független forrásból. A Tudatos Vásárlók Egyesülete gyártóktól független, egységes módszerrel végzett tesztjeivel segíti a fogyasztókat, hogy ha már vásárolnak, megbízható információk alapján döntsenek.