2020. szeptember 28., Vencel
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Ne csak a kölcsönös feszengés miatt kerüld az értelmetlen ajándékokat!

A Nielsen piackutató friss felmérése szerint tavaly decemberben 223 milliárd forint értékben vásároltak a magyarok karácsonyra. Csakhogy ilyenkor a fogyasztás nagy részét nem a valós szükségletek teszik ki – ez veszteséget jelent a csalódott ajándékozónak, a megajándékozottnak, és számos szempontból a környezetnek is.

A felesleges ajándékok leterhelik a kiskereskedőket, a gyártókat és a szállítmányozókat, miközben óriási hulladéktermeléssel járnak – mutat rá Szabó Dániel Napi.hu-n megjelent írásában.

A karácsonyi ajándékozással foglalkozó Joel Wadfogel kutatásai alapján az emberek általánosságban 10-30 százalékkal becsülik alá a feleslegesnek talált ajándékok gazdasági értékét, esetükben ennyi az úgynevezett holtteher-veszteség. Ez a hasznosság és a feleslegesség közti különbséget leíró szakkifejezés azt mutatja meg, hogy a ténylegesen elköltött pénz mekkora része volt haszontalan. Az ajándékok esetében kifejezi, hogy a megajándékozottaknak mekkora mértékben jelent felesleget, amit kaptak. Ennél a számnál viszont a karácsonyi értelmetlen költekezés mindenkinek több veszteséget okoz:

Feleslegesen használták fel az alapanyagot, értelmetlen gyártásra használták fel a megtermelt elektromos áramot, azt aztán valahol máshol becsomagolták, aminek megint energia- és erőforrásigénye van. Mindehhez hozzájön még a kibocsátott káros anyagok mennyisége.

A haszontalannak minősített ajándék egy része a kereskedőknél is veszteséget generál, feltéve, hogy sikerül visszaváltani, a kis értékű tárgyak azonban gyakran a kukában végzik, csak környezetkárosítás árán tárolható vagy energiabefektetéssel kezelhető szemétként.

Fotó: publicdomainpictures.net

A jelenséggel foglalkozó kutató szerint nem kellene annyit rágódni azon, hogy kinek mennyiért vásárolnak az emberek ajándékot, helyette a praktikusságot kellene szem előtt tartani.

Ha ajándékunkkal nem a felesleges tárgyak áradatát duzzasztanánk, egyszerűen kérdezzünk rá, mire lenne szüksége a célszemélynek.

Kicsit direktebb, de praktikus lehetőség, ha pénzt, elegánsabb formában ajándékutalványt teszünk a fa alá – ha egy saját készítésű aprósággal, gasztroajándékkal is kiegészítjük, a szeretetteli meglepetés sem marad el.

Neked ajánljuk
Zöld címkékkel igazítja útba a tudatos vásárlókat a dm Az élelmiszerek „valódi” ára sokkal húzósabb, mint amit a címke mutat Mit tegyek? Mit vegyek? Mit egyek? – tanulmányi verseny középiskolásoknak Nagy a zsongás Murányi Marcell művei körül Édes-bús mesék – Lírai bolyongás a Balaton-felvidéken
Tovább a forrásra: napi.hu
Vissza
Hírfolyam