2020. július 10., Amália
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A koronavírus hozhatja el az egészséges ritmusváltást a divat világában

A jelentős veszteségeket elszenvedő divatházakat a gazdasági szükségszerűség és a vásárlók fokozódó tudatossága is a lassabb, minőségibb megoldások irányába tereli. Kérdés, hogy egy folytonos változásra épülő iparágban a baj elmúltával is fenn tudnak-e maradni a biztató újítások.

A koronavírus okozta világválság alaposan nyomot hagyott a ruházati ipar bevételein, de a vásárláshoz és az öltözködéshez való viszonyunkon is. A történelem során korántsem példa nélküli, hogy a társadalmat felforgató esemény, járvány a divat egyszerűsödését hozza magával. A kérdés inkább az, hogy a fenntarthatóság igényével megtámogatva ez a változás most hosszú távon is velünk maradhat-e.

Jancsó Orsolya Magyar Nemzetben megjelent írásából kiderül, a divattörténészek a francia forradalom vagy éppen a spanyolnátha nyomán bekövetkezett változásokhoz hasonlóan most is az újrahasznosítás felerősödésére, a díszítés visszaszorulására számítanak. A betegség a praktikus szempontokat, így a könnyebb tisztíthatóságot is előtérbe helyezi.

A válsághelyzet valószínűleg ráébreszti a divatipart, hogy kisebb mennyiségű, de sokkal jobb minőségű ruhákra van szükség

– véli Martyna Szabadi New Yorkban élő divatszakértő. Emellett a veszteségek minimalizálása gyorsabb gyártási, könyvelési, szállítási és eladási procedúrát igényel, ami alapjaiban változtathatja meg a vírus előtti értékesítési láncot. De nem csak a gazdasági megfontolások hatnak ebbe az irányba. A 2010-es években fokozottan felerősödött az igény a hetente új kollekcióval előrukkoló fast fashion láncok gyakorlatával szemben egy etikusabb és fenntarthatóbb divat iránt.

A koronavírus lehetőség, hogy áttekintsük az iparágat és az életünket, elgondolkodjunk értékeinkről és a szemétről, a pénzről, újraértelmezzük, miért áll ki az iparág – mondta el Anna Wintour, az amerikai Vogue főszerkesztője egy Naomi Campbell-lel folytatott áprilisi beszélgetésében, arra biztatva a tervezőket és a vásárlókat is, hogy koncentráljanak a minőségibb anyagokra és az időtállóbb fazonokra. Donatella Versace, Rick Owens és Guram Gvasalia már kijelentette, hogy „szezon nélküli” ruhákat szeretnének gyártani, és a lassú divatra akarnak koncentrálni.

A válság az apró újításokra, a gazdaságosabb kiegészítőkre tereli a figyelmet Fotó: shutterstock.com

Ugyanakkor Jancsó arra is rámutat, hogy a válság nem minden vásárló számára jelentett ébresztőt, sőt. Sokan a minőség és a takarékosság helyett a „vásárlásterápia endorfinlöketét” választják. A divattörténetben az egyszerűbb szabásvonalakat rendre bonyolultabb különlegességek követik, így most is kérdés, hogy tartósak maradnak-e vírus okozta pozitív változások.

Neked ajánljuk
A használt ruha már nem ciki – egyenesen sikk Dilemmák a műanyagmentes divat körül Uniós forrás segíti a hazai ruhaipar kizöldülését A kakukktojás igazi gazdája Megnyílt a Csodakamra – Kortársékszer- és képzőművészeti kiállítás várja a Szentendrére látogatókat
Tovább a forrásra: magyarnemzet.hu
Vissza
Hírfolyam