2021. június 23., Zoltán
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Így lehetünk egyszerre takarékosak és környezettudatosak

Hétköznapi döntéseibe ma már minden hatodik család beépíti a környezettudatos gondolatokat is, így egyre többen figyelnek oda a takarékosság mellett a fenntarthatóságra is. Ezt a trendet decembertől a Magyar Nemzeti Bank Családi Zöld Pénzügyek programja és a Pénziránytű Alapítvány Zöldiránytű mobilapplikációja is támogatja. 

A karácsony közeledtével ismét előtérbe került a háztartások tudatos gazdálkodásának fontossága. Ebből az apropóból Hergár Eszternek, a Pénziránytű Alapítvány kuratóriumi elnökének írását közöljük.

„A világ erőforrásai elegendőek ahhoz, hogy kielégítsék mindenki szükségleteit, de nem elegendőek ahhoz, hogy kielégítsék mindenki mohóságát” – írta a világ gondolkodására nagy hatást gyakorló Mahatma Gandhi. Világosan megfogalmazott intelmét mi sem jelképezi jobban, mint az a tény, hogy a Természetvédelmi Világalap (WWF) kutatása szerint 2020-ban augusztus 22-ére esett a túlfogyasztás napja, az a nap, amikorra elhasználtuk bolygónk egy évre elegendő erőforrásait, s az év hátralévő részében annak kimeríthető tartalékaira kell hagyatkoznunk. 

A mai fogyasztói társadalomban pazarlóan élünk. Rengeteg olyan fogyasztási cikkel vesszük körbe magunkat, aminek előállítása, használata, majd hulladékként való kezelése hatalmas terhet ró környezetünkre és pénztárcánkra.

A hosszú távú fenntarthatóság érdekében mind egyéni, mind vállalati és állami szinten egyaránt változásokat kell elérni. Jó hír, hogy mindhárom területen előrelépésnek lehetünk tanúi. 

Magyarországon is egyre több család választja a tudatosságot

A háztartások szintjén is folyamatosan mérhető a javulás. Míg 2016-ban csak a hazai lakosság mindössze 8%-a tartozott az ún. LOHAS szegmensbe, 2020-ban arányuk már megduplázódott, 16%-ot tett ki.

A LOHAS (Lifestyle Of Health And Sustainability) olyan attitűdökkel és viselkedéssel rendelkező fogyasztói csoportot jelöl, melynek fókuszában az egészség és a fenntarthatóság áll.

Fogyasztásukban olyan termékeket választanak, melyek megőrzik egészségüket, és a környezetre gyakorolt káros hatásuk is minimális. Fontos számukra a társadalmi felelősségvállalás, az etikus viselkedés, s ezt várják el a vállalatoktól és az állami szektortól is. 

A bankok is lépnek

Azzal, hogy nő a fenntarthatóságra érzékeny fogyasztók aránya, a vállalatok, köztük a bankszektor képviselői számára is már nemcsak CSR-kérdés, hanem üzletpolitikai szempontok alapján is megfontolandó az ökotudatos termékek és modellek választása. A pénzügyi szektor képviselőit ráadásul a Magyar Nemzeti Bank fenntarthatósági programja is támogatja.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2019 februárjában hirdette meg Zöld Programját a klímaváltozáshoz és más környezeti problémákhoz kapcsolódó kockázatok csökkentése, a magyarországi zöldgazdaság finanszírozásának bővítése érdekében.

A program keretében az MNB számos intézkedéssel ösztönzi a magyarországi pénzügyi intézmények, illetve az általuk kínált termékek környezettudatosabbá, zöldebbé tételét.

A jegybank törekszik a zöld pénzügyekkel kapcsolatos oktatást és ismeretterjesztést is fejleszteni, illetve aktívan részt venni a nemzetközi klímakockázatokkal és zöld pénzügyekkel kapcsolatos kutatásokban.

Ennek szellemében 2020 decemberében elindult a Családi Zöld Pénzügyek program is, amelynek célja, hogy a tájékoztató tartalmak segítségével az egyének, háztartások felismerjék, hogy a tudatos fogyasztói döntések, a hosszú távú gondolkodás és a fenntartható életmód jótékony hatással van egyrészt a pénztárcájukra, másrészt a környezetre, és hogy ők is igénybe vehetik az egyre bővülő pénzügyi „zöld termékek” körét.

A felelős gazdálkodás tanulható

Ezt a szemléletet támogatja a Pénziránytű Alapítvány azzal, hogy programjaival, fejlesztéseivel felhívja a tanárok és diákok figyelmét, hogy a háztartások mindennapi pénzügyi döntései hogyan járulhatnak hozzá az ökotudatos, egyben pénztárcakímélő életmódhoz.

Az elmúlt tanévben az alapítvány diákoknak kiírt kisfilmpályázata a fiatalok zöld pénzügyeit járta körül, az idei tanév indulásakor pedig közösségimédia-felületeiken is a zöld gondolatok domináltak. Nagy sikerű online digitális akadémiájuk pénzügyi moduljába is beépültek az ökotudatos gondolatok, s játékos kvízekkel is segítik a családi költségvetés zöldebbé tételét.

Novemberben pedig elkészült az alapítvány legújabb fejlesztése, a középiskolásokat célzó Zöldiránytű mobilapplikáció, mely ingyenesen letölthető az online áruházakból.

A Zöldiránytű alkalmazás a 14–20 éves korosztály hétköznapjaitól egészen a fiatal felnőttkorban elérkező, hosszú távra szóló választási lehetőségekig térképezi fel a diákok élethelyzeteit. A hiánypótló app hasznos tippekkel, érdekes sztorikkal, játékos kvízekkel, véleményszavazásokkal és a pénzügyi döntésekkel, valamint az ökotudatossággal foglalkozó friss oldalakra való kitekintéssel segíti a diákok pénztárcát kímélő és a fenntarthatóságot előtérbe helyező szemléletformálását. 

Fotó: Zöldiránytű/play.google.com

A zöld tehát már nemcsak egy szín, hanem a jövő jelképe. A fenntartható, hosszú távra tervező gazdálkodás mindannyiunk, a háztartások, a vállalatok és az állami szektor érdeke és felelőssége is. A globális gondolkodásra, a kis lépésektől a makrogazdasági döntésekig húzódó összefogásra pedig nagyon jó példa lehet, hogy pénzügyeink minden szinten lehetnek zöldek.

Neked ajánljuk
Ezért sem érdemes bedőlni a fast fashion olcsó csábításának Ez a négy ökocímke biztosan nem átverés A világ országai közül elsőként Izrael betiltja az állati szőrmék kereskedelmét, de sok a kivétel A biogazdálkodás 2050-re egész Európa élelmiszerigényét fedezheti A klímával kapcsolatos tudatosság a fiatalok párválasztására is hatással van
Forrás: Élő Bolygónk
Vissza
Hírfolyam