2021. július 31., Oszkár
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Március 15-e nem csak a forradalom emlékezetéről, a fenntartható vásárlásról is szólt

A világon 1983 óta március 15-én ünneplik a fogyasztók világnapját. Ez Magyarországon azonban még csak most terjed el a köztudatban.

A világnap onnan ered, hogy John F. Kennedy amerikai elnök 1962. március 15-én hirdette ki azt a meghatározó nyilatkozatot, amelyben a négy alapvető fogyasztói jogot – a biztonsághoz, az információhoz, a választáshoz és a képviselethez való jogot – nevezett meg.

Az évek során ezek száma nyolcra növekedett, bekerült a meghallgatáshoz, a kártérítéshez, az oktatáshoz és az egészséges környezethez való jog.

A Fogyasztóvédelmi Világszervezet és az egyes országok saját fogyasztóvédelmi hivatalai is ezek alapján tevékenykednek.

A mai világban, az árubőség és az online kereskedelem térhódítása idején nem könnyű dolog fogyasztónak lenni, megalapozott, jó döntést hozni. A legfontosabb a tudatosság, a tájékozódás. Vásárlás előtt nem csupán az árat, hanem a garanciális feltételeket, a környezeti hatásokat is figyelembe kell venni.

Az Ajkai szó a tudatos vásárló 12 pontját az alábbiak szerint foglalta össze:

  •  Az állattartás jobban hozzájárul a klímaváltozáshoz, mint a közlekedés. Egyél kevesebb húst és tejterméket. 
  • Egyél több, a környékről származó zöldséget, gyümölcsöt, élelmiszert. Így a helyi gazdaságot támogatod, és a szállítással járó környezetterhelés is csökken.
  • Igyál csapvizet. A legtöbb helyen tökéletes, nem kell csomagolni és kamionnal szállítani.
  • Szigetelj: a legtöbb energiát fűtésre használjuk.
  • Vedd lejjebb a légkondit, vedd lejjebb a fűtést.
  • Válaszd a bioélelmiszert, a friss élelmiszert, a minősített bio- és natúrkozmetikumokat és tisztítószereket, a vegyszeres kezelés nélküli ruhákat, bútorokat, házakat.
  • Járj többet gyalog, biciklivel vagy közösségi közlekedéssel.
  • Nyaralj itthon. 
  • Tartós, hosszú élettartamú, javítható tárgyakat vásárolj.
  • Ha elromlott: javíttasd.
  • Tanuld meg, hogyan hatnak a reklámok: így tudsz nekik ellenállni.
  • Nézz utána, milyen céghez kerül a pénzed: fenntartható vagy környezetszennyező vállalatok működését támogatod?
Neked ajánljuk
Mindenki másképpen tudatos A ruhabérlés most még nem zöldmegoldás A jegybank tovább dolgozik a „zöld” pénzügyi rendszer kiépüléséért Olaszországi extrémek: úgy hullott az égből a jég, mint a kavics Az ausztrál bozóttüzek erősebben hűtötték a klímát, mint a koronavírussal járó leállás
Tovább a forrásra: ajkaiszo.hu
Vissza
Hírfolyam