2021. július 31., Oszkár
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Mindenki másképpen tudatos

A SteiGen és az UniCredit Bank közös kutatása négy generáció – a Baby Boomerek, az X, az Y és a Z – véleményét térképezte fel a fenntarthatóságról: mit gondolnak róla, mit tesznek érte, milyen tevékenységeket társítanak hozzá.

A kutatás szerint a fenntarthatóság mindenkinek mást jelent: a megkérdezettek több mint 50 cselekvést társítottak hozzá a szelektív hulladékgyűjtéstől a tudatos vásárlásig. Olyan ideákkal azonosítják, mint a lehetőségek és igények közötti egyensúly, a pazarlás csökkentése vagy a nemkizsákmányoló életforma – ismertette a Glamour.

A szemetelés generációtól függetlenül a leggyakrabb spontán említett problémakör.

A megkérdezettek 89%-a a szelektív hulladékgyűjtést, 80%-a a kevesebb műanyag használatát, 89%-a pedig a takarékos villamosenergia-fogyasztást említi általa is végzett tevékenységként.

Bár saját generációját senki sem tartja ezekben a tevékenységekben élenjárónak, magát mindenki környezettudatosabbnak tartja, mint a korosztályába tartozókat.

A takarékosak, a kényelmesek és a szorongók

  • Az 56–74 év közötti Baby Boomereket a jövő generációival szembeni felelősségtudat készteti változásra. Nekik bele kellett tanulniuk, hogy „a fenntarthatóság olyasmi, amit »csinálni kell«” – mondják. Nekik alap, hogy az étel nem kerülhet a szemétbe, komposztálnak, újrahasznosítanak, és ha elromlik valami, nem vesznek újat: előbb próbálják megjavítani.
  • Az X generáció (a 41–55 évesek) szerint zuhanunk egy szakadékba, és „valahol meg kéne kapaszkodnunk, hogy az utódaink is megfelelő mennyiségű vizet és élelmiszert örökölhessenek”. Fenntarthatósági cselekedeteik külön erőfeszítést igényelnek, és sokszor a komfortzónán kívülre esnek. Maximalisták, ezért számos módon óvják környezetüket, de a nehezen megszerzett kényelmüket nem szívesen engedik el: nehezen mondanak le az autóról vagy a repülésről.
  • Az Y generáció (a 26–40 év közöttiek) fogalmai között megjelenik az egyszerűbb élet, a tudatos fogyasztás, az anyagok körforgásának igénye. Meglepő, de mégis ezt a generációt érdekli legkevésbé a fenntarthatóság. Az Y-on nagy a nyomás: úgy érzik, a jövőjük a tét, tenniük kell érte, de közben meggyőződésük, hogy nem egy-egy emberen múlik a változás, mert összefogással, edukációval, kormányzati szerepvállalással együtt többre mennénk.
  • A 25 év alatti Z generációsok feje felett Damoklész kardjaként lebeg a fenntarthatóság. A korosztály 57%-a érzi azt, hogy nekik kell majd ezt a kérdést megoldani. Sokan szeretnének vegyszerek nélküli, önellátó saját kertet, szakítani a fast fashionnel, a státuszszimbólumnak számító autóval... Kérdés, hogy eltartottként kialakított környezetbarát szokásaikat később is követik-e majd.
Neked ajánljuk
A ruhabérlés most még nem zöldmegoldás A divatos ruháknál nem kötelező kiegészítő a kontinenseken átívelő szállítás, a szennyezés és a kizsigerelt munkaerő sem A jegybank tovább dolgozik a „zöld” pénzügyi rendszer kiépüléséért Olaszországi extrémek: úgy hullott az égből a jég, mint a kavics Az ausztrál bozóttüzek erősebben hűtötték a klímát, mint a koronavírussal járó leállás
Tovább a forrásra: glamour.hu
Vissza
Hírfolyam