A fenntarthatónak titulált márkák is gyakran támaszkodnak a műanyagra
Az égvilágon semmit nem tesznek azért a divatmárkák, hogy ne termeljenek annyi műanyaghulladékot, és még a fenntarthatónak titulált kollekciók nagy százaléka is műszálas – állapította meg a Changing Markets Foundation júniusban közzétett jelentése, amely a divatmárkák és a fosszilis tüzelőanyagok kapcsolatát kutatta.
A Synthetics Anonymous című jelentéshez készült kutatás azt vizsgálta, mennyi szintetikus alapanyagot használnak a divatcégek, és hogy erről mennyire kommunikálnak átláthatóan. A 2000-es évek óta ugyanis megduplázódott a fosszilis tüzelőanyagokból készült szintetikus alapanyagok előállítása – ismertette a hvg.hu.
A jelentés elkészítéséhez a szakértők 46 divatmárka és 12 online kereskedő 2021-es tavaszi-nyári kínálatát vizsgálták meg.
A márkák előszeretettel használják a „fenntartható”, „preferált”, „fenntarthatóan készült” és „újrahasznosítható” jelzőket, de részleteket nem osztanak meg arról, hogy ezek a kifejezések mit is takarnak, ahogy arról sem, hogy honnan származó és mennyi szintetikus alapanyagot használnak. Egy cég sem tett arra vonatkozóan vállalást, hogy leállna a kőolajszármazékokból készülő szintetikus alapanyagok használatával.

A legtöbb cég „varázsszerként” tekint a PET-palackokból készített, újrahasznosított poliészterre – ami a jelentés készítői szerint gyakran a zöldre mosás eszköze csupán – ahelyett, hogy hosszabb élettartamú, jobb minőségű ruhadarabokat készítenének.
Az online kereskedők kínálatában megvizsgált több mint 4000 divattermék majdnem 70 százaléka szintetikus alapanyagból készült.
Az egyik legrosszabb értékelést kapott cég a Patagonia volt: a kifejezetten fenntartható élharcosnak tartott kültéri termékeket kínáló márka még a kutatásban sem volt hajlandó részt venni, és az általa használt alapanyagokkal kapcsolatban sem transzparens. De a Zara, a Zalando, a H&M és az Asos fenntarthatónak titulált kollekciói is nagyrészt szintetikus alapanyagú ruhákból állnak.