Úgy tűnik, az új energiacímkéket még szoknunk kell
A március elejétől irányadó új energiacímkék megzavarták a vásárlókat, sokakat bizalmatlanná tett a változás – hívta fel a figyelmet a MediaMarkt.
Mosó-, mosogató-, mosó-szárító gépek, hűtőszekrények, fagyasztók és borhűtők – mind új energiabesorolást kaptak tavasszal. A boltokból eltűnt az „A+” jelzés, ami korábban az alacsony energiafogyasztású készülékeket jelölte. A MediaMarkt napokban lefolytatott kutatásának eredménye megerősítette az eladók tapasztalatait: a vásárlók nagy része még nem igazodik ki az új rendszerben.
A 18 évnél idősebbek mindössze 43 százaléka hallott a műszaki cikkeket forgalmazó boltokban 5 hónapja bevezetett változásról. Ennél is kevesebben, csak minden nyolcadik ember tudja magabiztosan, hogy a régi jelzések hogyan változtak.
Pedig a magyarok 58 százalékának számít, hogy a készülék működés közben mennyi energiát használ fel.
Szilágyi Gábor, a MediaMarkt ügyvezető igazgatója szerint a jelenlegi helyzet számos környezettudatos vagy rezsispórolásra törekvő vásárló életét nehezíti. Ők ugyanis fizetnének többet is egy-egy készülékért, ha bízhatnának benne, hogy az tényleg takarékosan bánik az energiával.

A kutatás alapján egy energiatakarékos készülékért a lakosság harmada 5 százalékkal, 28 százalékuk pedig akár 10 százalékkal is hajlandó többet fizetni. „Csakhogy sokan elbizonytalanodnak, ha egy drágább hűtőn csak egy csupasz A-t vagy B jelzést találnak, mivel azt a régi beidegződések alapján csak közepesen takarékos energiafelhasználású készüléknek vélik” – mutatott rá Szilágyi Gábor.
Az új szabályozás szerint az A marad ezentúl is a legmagasabb energiaosztály, de a pluszjelektől megszabadul. Például egy korábban A+++-os mosogatógép az új rendszer szerint csak a D kategóriásnak felel meg. Mindez közel sem azt jelenti, hogy az eddig kiemelkedően energiatakarékosnak minősített mosógép rosszabb minőségű lett – mindössze a jelölési rendszer változott.