2021. szeptember 16., Edit
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Lassan halad az energiahatékonysági címkék cseréje

A tavaly megújított energiahatékonysági címkéket március elejétől az üzletekben is ki kell helyezni. A fogyasztóvédelmi hatóság három hónapon keresztül ellenőrizte az előírás teljesülését. Hatezer vizsgált termék több mint negyedénél volt probléma – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

A közlemény szerint az energiacímkézés az olykor borsos árú elektromos készülékek között válogató fogyasztók tájékoztatásának egyik legfontosabb eszköze. Az Állami Számvevőszék kérdőíves felmérése nemrégiben feltárta, hogy a vásárlók szinte kivétel nélkül ismerik az energiacímke fogalmát.

A termékek energiahatékonysági jellemzői a válaszadók több mint négyötödének választását befolyásolták.

A fogyasztóvédelmi hatóság minden évben ellenőrzi az energiacímkék megfelelőségét különböző termékköröknél. Az idei vizsgálat apropója, hogy a jelölési rendszer egyértelművé tétele céljából a szabályozás visszatért az A-tól G-ig terjedő energiaosztályokhoz.

A környezettudatos vásárlás elősegítése érdekében megújított, átláthatóbb besorolással és több adatot tartalmazó tájékoztatással a termékek csomagolásában már tavaly november óta találkozhattak a vevők. Az új címkéket márciustól a boltokban és az online áruházakban is ki kell helyezni a háztartási mosogató-, mosó- és mosó-szárító gépek, a hűtőkészülékek és az elektronikus kijelzők (köztük a televíziók, monitorok) mellé.

Fotó: MTI/Mónus Márton

A kormányhivatalok fogyasztóvédelmi szakemberei összesen 162 alkalommal vizsgálták az új energiacímkék meglétét, formai kialakítását, tartalmát, és a termékismertető adatlapokat. Egyes esetekben a címkéket és az adatlapokat az ezek alapjául szolgáló műszaki dokumentációkkal is egybevetették. Az ellenőrzött közel hatezerből 1633 készüléknél találtak hiányosságokat.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár a közlemény szerint elmondta: „A kollégák a hagyományos üzletek harmadát, a webáruházak kétharmadát érték mulasztáson. A boltokban inkább az elégtelen tartalmú vagy nem megfelelő formátumú (például fekete-fehér) címkék miatt volt szükség intézkedésre. Az energiacímkézés teljes hiányával jellemzően online shopokban találkoztunk. Szeptember elsejével az új kötelezettség a fényforrásokra is kiterjed.”

Neked ajánljuk
Az amerikai kozmetikumok tocsognak a problémás, „örök életű” vegyületekben – készül az uniós szabályozás Mit takar, hogy egy póló biopamutból készült? A megújuló energia felé fordul az IKEA Nemzetközi összefogásra lenne szükség az Antarktisz megmentéséhez A vízlábnyomának megzabolázásával folytatja a zöldülést a Google
Forrás: MTI
Vissza
Hírfolyam