2021. október 19., Nándor
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A zöld tisztítószerek vásárlásánál különösen érdemes szkeptikusnak lennünk

A Tudatos Vásárlók Egyesülete legújabb vizsgálatában a Nielsen piackutatóval együttműködve a környezetbarát tisztítószerek – joggal egyre népszerűbb – kínálatát vette górcső alá. Eredményeik alapján tarolnak az ellenőrizhetetlen állításokkal zöldre festett termékek.

A friss felmérés szerint 2019-ről 2020-ra Magyarországon 42%-kal nőtt az ökomosó- és tisztítószerek forgalma, és mintegy 27%-kal a választék is bővült ebben a szegmensben. Egyre több a környezetbarátként árult szer, és a vásárlók is keresik ezeket.

Ugyanakkor sajnálatos módon a növekedés mintegy kétharmada hiteles ökominősítés nélküli, akár megtévesztő állításokkal ökoként árult termék

– hívta fel a figyelmet a szervezet. Rendkívül aggályos, hogy a környezetbarát tulajdonságokra utaló szavakkal, képi megjelenítéssel kelletik magukat a tisztítószerek. Ezeket az állításokat ugyanis a legtöbbször nem ellenőrzi olyan független hitelesítő szervezet, mint például az EU Ecolabel – kommentálja az eredményeket Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa.

Ígérnek fűt, fát és megóvott klímát

A független minősítés nélküli zöld tisztítószerek leggyakrabban a növényi összetevőket és az újrahasznosított csomagolást emelik ki a címkén, de találunk köztük „lebomló illatanyagra” vagy „100% komposztálhatóságra” hivatkozó termékeket is. Ezek könnyen elhitethetik, hogy ökotermékkel van dolgunk, de jobban elolvasva az összetevőket, állításaikat gyakran nem igazolja egyéb információ.

A fenti jelzők mindig a termék egy-egy tulajdonságát emelik ki, azonban semmit nem mondanak arról, hogy az egész termék összességében környezetbarátabb-e, mint a többi.

A 2020-as magyar trendek azt mutatják, hogy minden termékkategóriában az ökominősítés nélküli termékek forgalma és választéka nőtt gyorsabban, mint a hiteles minősítéssel rendelkező (pl. EU ökocímkés) ökoszereké. A Tudatos Vásárlók Egyesülete rendkívül aggályosnak tartja ezt a folyamatot.

Ugyanakkor az EU Ecolabel, azaz az EU ökocímke előnyeit is egyre több nagy gyártó ismerte fel, és minősíttette jobbik esetben egy-egy márkáját, de sokszor csak a márka egy variánsát. Így a vásárlóra hárul a feladat, hogy kellő éberséggel válasszon az azonos márkanevű és hasonló természetességet sugalló csomagolású termékek között.

Neked ajánljuk
Az amerikai fogyasztók mostantól könnyebben hozhatnak zöld döntéseket Súlyos egészségügyi kockázatokkal hozták összefüggésbe a ftalátokat Újabb támogatással segítik az ökogazdálkodásra vállalkozókat Hol a helyük a kiürült patronoknak? A tengerfenék makraméba öltött szépsége
Tovább a forrásra: penzcentrum.hu
Vissza
Hírfolyam