Hazánkban jól vizsgáztak a zöldnek hirdetett termékek
A fogyasztóvédelem áprilistól szeptemberig vizsgálta a főként ruházati és háztartási-vegyipari cikkek környezetkímélő, fenntartható jellegére vonatkozó állítások valóságtartalmát, az országos ellenőrzés-sorozatban csak tizenkét esetben derítettek fényt megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra.
Egyre több a környezet- és egészségtudatos vásárló, a vállalkozások számára tehát kifizetődő lehet, ha bio, natúr vagy organikus árukat kínálnak. Ám ezt gyakran alaptalanul teszik: egy korábbi uniós felmérés szerint a zöld állítások 42 százaléka túlzó, hamis vagy megtévesztő – hívta fel a figyelmet az az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
A hazai helyzet felmérésére az ITM kezdeményezésére lezajlott vizsgálat tapasztalatai szerint ugyanakkor itthon a kereskedők zöld állításai – elenyésző számú kivételtől eltekintve – megbízhatók.
Csupán hat hagyományos üzlet és ugyanennyi webshop adott okot az elmarasztalásra, amiért többnyire jogszerűtlenül, megalapozatlanul, következetlenül használták a bio, organikus vagy újrahasznosított jelzőket.
A közlemény szerint a vállalkozások egyebek mellett (bevásárló)táska, papírtörlő, kukászsák, felmosószer, öblítő, kábelharisnya „zöldségét” nem tudták meggyőzően, dokumentumokkal igazolni. A nem a termék csomagolásán, hanem a polcon vagy honlapon feltüntetett félrevezető állításokat már ki is javították.
A hatóság kétféle női kozmetikumnál külön megnézi, hogy a gyártók okkal büszkélkednek-e a környezetbarát összetevőkkel és előállítással. A tavaszi vizsgálat alapján az arckrémek esetében tisztességesen járnak el a hazai vállalkozások. A hajápoló készítmények esetleges „zöldre festését” az október végéig zajló ellenőrzésben leplezhetik le a szakemberek.