Egyre több fogyasztó pörög rá a körkörös gazdaságra
A fogyasztók közel 72 százaléka szeretne kialakítani körkörös gazdasági gyakorlatokat, ám a szervezetek nem biztosítják az ehhez szükséges kényelmet, hozzáférést, információt és megfizethetőséget – derül ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebb elemzéséből.
A Körkörös gazdaság egy fenntartható jövőért című kutatás tanúságai alapján ütött az órája a „használd és dobd el” elvet követő lineáris modellnek, melynek helyét a körkörös gazdasági modell veheti át – mutat rá az Origo.
Ennek oka részben a megváltozott fogyasztói magatartás: a fogyasztók jelentős része tartós/újrahasznosítható vagy újrahasznosított anyagokból készült termékeket vásárol.
A kutatás szerint a fogyasztó ezeket a termékeket – a megfelelő karbantartás révén – hosszú időn keresztül használatban tartja, majd a termék életének végén megteszi azokat a lépéseket, amelyek segítségével nem vagy csak minimális mennyiségben termelődik hulladék.
Ez az attitűd a vállalkozásokat is sürgető lépésekre sarkallja: olyan termékeket és üzleti modelleket kell kidolgozniuk, amelyek minimalizálják a hulladéktermelést; lecsökkentik a felhasznált nyersanyagok mennyiségét, továbbá a termékek és csomagolások visszavételének/újrafelhasználásának módjaira is megoldást kínálnak.
A klímával és a környezettel kapcsolatos aggodalmak hatására egyre több fogyasztó fordul a tudatosság felé, ami a vásárlói döntéseikben is megnyilvánul – különösen az élelmiszerek és a műanyaghulladékok terén. 44 százalékuk többet költött az elmúlt 12 hónapban olyan étel- és italgyártók termékeire, amelyek figyelmet fordítanak az újrahasznosításra, újrafelhasználásra és a hulladék csökkentésére.
Emellett a fogyasztók 67 százaléka azt is elvárná a vállalatoktól, hogy már a termékek reklámozása során felelősen járjanak el, és ne bátorítsanak túlfogyasztásra.