Hogyan lehetne az online vásárlás kevésbé szennyező?
Érdemes alaposan megfontolni, mikor választod a kattintást és a kiszállítást a helyi kisbolt helyett – vagy legalább megbarátkozni a csomagautomatákkal.
Az Európai Unió internethez hozzáférő polgárainak a 75 százaléka vásárol online. A személy- és áruszállítás az EU üvegházgáz-kibocsátásának csaknem egynegyedét teszi ki, és a városi légszennyezés egyik fő okozója.
Miközben több szektorban csökkennek a kibocsátások, a közlekedésé stabilan nő az unióban.
Bár a teherszállítás ritkán forró téma a közbeszédben, az áruszállítás jelentős hatással van a környezetünkre.
Azon internetfelhasználók aránya, akik árut vagy szolgáltatásokat vásároltak online, a 2019-es 68 százalékról 2021-re 75 százalékra nőtt az unióban, miközben az online megrendelt csomagok kiszállítása továbbra is elsősorban kisteherautókkal és nehéz tehergépjárművekkel történik. Alternatív megoldások már most is vannak, azonban ezeket elenyésző mértékben alkalmazzuk.
A logisztikai szektorban rengeteg olyan újítás tapasztalható, amelyek segíthetnek csökkenteni annak környezeti terhelését. A távolsági és nemzetközi szállítmányozás tekintetében az EEA kimutatta, hogy a vasúti és vízi szállítás sokkal hatékonyabb az üvegházgáz-kibocsátás tekintetében, mint a közúti szállítás és a légi közlekedés.
A vasút, a vízi szállítás, az elektromos járművek, teherkerékpárok, csomagmegőrzők és konszolidációs pontok kombinálása jelenthet megoldást, amihez azonban nekünk is szemléletváltásra van szükségünk.
Mi az a konszolidációs központ? Annak elkerülésére, hogy az egyes beszállítók nagy járművei külön-külön lépjenek be a városba, a városok és a vállalkozások raktárakat hoztak létre az áruszállítás összevonására városszéli területeken.