2022. május 21., Konstantin
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Miről jöhetsz rá, ha a zöld felszín csak egy tetszetős máz?

A vásárlói tudatosság növekedésében a gyártók és kereskedők sajnos nem (csak) a termékek által okozott környezeti ártalmak csökkentésére adnak lehetőséget, de az ugyanolyan, vagy csaknem ugyanolyan káros áruk hatékonyabb eladására is. A BBC összegyűjtötte, hogyan ismerhetjük fel, ha egy termék nem fenntartható, csak „zöldre festették”. 

A zöldre festés, vagyis az a marketingstratégia, amikor a vállalatok megalapozatlanul, a valóságosnál fenntarthatóbbnak vagy környezetbarátabbnak tüntetik fel működésüket vagy termékeiket, az elmúlt években egyre több fogyasztóvédelmi hatóság és szervezet figyelmét keltette fel, és igyekeznek is a szabályozás szigorításával és a vásárlók informálásával kivonni a szelet a „zöld hullámot” tisztességtelenül meglovagoló cégek vitorlájából.

Fogyasztóként az alábbi jelekre érdemes odafigyelnünk:

  • Hamis vagy elnagyolt állítások „Természetes”, „környezetbarát”, „fenntartható” – a csomagoláson harsány betűkkel hirdetett jelszavak mögött gyakran nincs valós tartalom. Ezek helyett érdemes a minősítő intézetek és védjegyek kevésbé feltűnő, de annál megbízhatóbb emblémáit keresni.
  • Zöld legelők, fénylő hegycsúcsok és a flakont körülölelő erdők Ne a csomagolás látványa által közvetíteni akart érzésekre és gondolatokra hagyatkozzunk: vegyük inkább szemügyre azok alapanyagát. Újratölthető, esetleg újrahasznosítható? Létezik a terméknek ebből a szempontból szerencsésebb alternatívája?
  • Ne engedd, hogy egy termékkel megvegyenek Amikor eldöntjük, hogy a pénzünkkel egy vállalat működését támogatjuk, érdemes – az egyáltalán hozzáférhető információk alapján – az összképet nézni. Készítenek pólókat újrahasznosított PET-palackból, de egyébként átláthatatlanul működnek, és gyáraikkal a kevésbé szabályozott harmadik világbeli országokban szennyeznek? Akkor már inkább a tartós darabokat készítő, valóban fenntartható divat képviselőit érdemes támogatnunk.
  • Megelőzés vagy maszatolás? A vállalatok egy része a működés fenntarthatóvá alakítása helyett kizárólag a szén-dioxid-kibocsátásának ellensúlyozására törekszik, például faültetési projektek támogatásával. Ez azonban környezetvédelmi szervezetek szerint legfeljebb részmegoldásnak, a problémák elfedésére alkalmas.
Neked ajánljuk
A fenntartható vásárlásokhoz ad tippeket a Kifli.hu A klímatudatosságra ösztönző étlap működőképes ötlet Beváltotta az MNB reményeit a Zöldotthon program Mennyire segíti elő a hazai szabályozás a vállalatok felelős hulladékgazdálkodását? 25 ezer autó használt akkumulátorát dolgozza fel évente a Hydrovolt frissen nyílt üzeme
Tovább a forrásra: bbc.com
Vissza
Hírfolyam