Ezért is érdemes megfontoltan vásárolni: a visszaküldött áruk egy része a szemétben végzi
Az elmúlt évben Amerikában az online kiskereskedők eladásainak 16,6 százaléka érkezett vissza a raktáraikba, szemben az egy évvel korábbi 10,6 százalékos aránnyal. Csakhogy a vékony árréssel dolgozó kereskedők számára az újracsomagolásra, tisztításra, újraértékesítésre vagy éppen javításra fordított idő és költség az olcsó áruk esetében már veszteséget termelne.
A visszaküldések jelentős növekedése kissé szokatlan, amit részben az emberek megszokott mindennapi életének felborulása magyaráz. Emellett a gyenge minőség és a pontatlan méret mellett néhány szerencsétlen vásárlói szokás is növeli a visszaküldések számát – mondta el a Financial Timesnak Mark Mathews iparági elemző.
A gazdasági portálon megjelent elemzést ismertető Napi.hu szerint a vásárlók egy része azonos termékből többféle méretet, változatot rendel.
Az angolul bracketingnek (összekapcsolás) keresztelt módszer alkalmazásakor a vevő csak a neki tetsző terméket vásárolja meg, a többit visszaküldi.
Az eladók oldaláról a vásárlói hűség megszerzése motiválja a visszavétel erősítését. Ugyanakkor a visszavásárolt áruk feldolgozására szakosodott Optoro becslése szerint 2020-ban 2,6 milliárd kilogramm visszaérkezett termék fejezte e rövid földi pályafutását a kukában. Ennek eredményeként vannak olyan termékek, amelyeket vissza sem kérnek az eladók. Az ok: a nem olcsó raktárterületek 10-15 százalékát a visszaküldött áruk foglalják le.
Igaz, hogy a visszaküldött áruk jó részét újra el lehet adni, de a goTRG logisztikai csoport szerint csak öt százalékuk kerülhet azonnal fel a virtuális polcokra. A többit meg kell tisztítani és újra kell csomagolni.
A szállítás is számít
Nem csak a kidobásra kerülő áruk, illetve a többszörös csomagolás miatt érdemes elkerülni a kellő utánajárás nélkül, hirtelen felindulásból hozott, ezért visszaküldéssel végződő vásárlói döntéseket. Globális szinten a Nemzetközi Közlekedési Fórum (ITF) becslése szerint az online piacot kiszolgáló teherszállítás a teljes szén-dioxid-kibocsátás 7 százalékáért és a közlekedéssel összefüggő szén-dioxid-kibocsátás 30 százalékáért felelős.