Lassan világszerte bevett szokássá válik a tudatos fogyasztás
A világjárvány kényszerű változásokra készteti a fogyasztókat. A fenntartható jövő biztosítása érdekében a lakosságnak át kellett alakítania a környezettel, egészséggel, táplálkozással kapcsolatos mindennapi döntéseit – mutat rá Földes Annamária, az Ipsos Média-, reklám-, piac- és véleménykutató Zrt. szakértője.
A szemléletváltozás az Ipsos 2021. szeptemberi, hazai CSR-kutatása szerint a magyar társadalomban is aktuális. A felnőtt lakosság 65%-a gondolja, hogy a környezetünk védelme és a klímaváltozás megállítása jelenleg az emberiség legfontosabb feladata, közel 50%-a pedig azoknak a vállalatoknak a termékeit preferálja, amelyek tesznek a környezetünk, társadalmunk védelméért és a fenntarthatóságért – ismertette a Store Insiderben megjelent írásában az Ipsos ügyfélélménnyel foglalkozó igazgatója.
A nemzetközi vizsgálatok is hasonló eredményeket mutatnak. Az Ipsos 2021 októberében a Global Advisor kutatássorozat keretében 29 országban mérte fel a fogyasztói viselkedés változását.
A különböző nemzetek lakosságának átlagosan több mint a fele (56%) válaszolta azt, hogy a fogyasztással kapcsolatos attitűdje megváltozott a klímaváltozásra adott egyéni válasz következményeként.
Magyarországon is valamivel a globális átlag feletti érték, 57% mérhető, ezzel a 7. helyen állunk a 29 mért ország között a pozitív irányú változások rangsorában.
Világszerte erősödött a környezettudatosság
Egy szintén friss, nagy mintán alapuló nemzetközi mérés szerint, amelyet a Tetra Pak és az Ipsos közösen készített szintén 2021 őszén, 13 országban, a népesség közel fele felismerte, hogy a mindennapi cselekvéseik közvetlen hatással vannak a környezetre.
A fogyasztók 62%-a számára az ételek, italok minősége fontosabbá vált a vásárlás során, ezzel együtt pedig több mint a lakosság fele lényegesen kevesebb ételt dob ki, mint a pandémiás időszakot megelőzően.
A lakosság több mint fele (55%) tervezetten kezdett étkezni a pazarlás csökkentése érdekében, 59%-a kerülni kezdte a „túlcsomagolt” termékeket, és 42%-uk tudatosan csökkentette az egyszer használatos műanyag jelenlétét a háztartásában.
Ahogy az ENSZ megbízásából készített Ipsos-kutatásból is kiderül, a fogyasztó az egyéni felelősség (magyar 56%, globális 40%) mellett a kormányoktól (71% vs. 53%) és az üzleti vállalkozásoktól (52% vs. 42%) is várja a fenntarthatóságot támogató lépéseket.