2022. május 20., Bernát, Felícia
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Kommunikációs szakemberek veszik fel a harcot a zöldre mosással

Cleanwashers szakértői csapatának küldetése, hogy a fogyasztókat félrevezető kampányokról, a vásárlókat elvakító csomagolásokról és a hamis minősítésekről lerántsák a leplet, és a tudatosságra törekvő vásárlókat segítsék a manipulatív elemek felismerésében – derül ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének interjújából.

„Ha a greenwashing kontroll nélkül megy, és egyrészt nem tanítjuk meg a vásárlókat arra, hogy észrevegyék a jeleket, másrészt nem koppintunk a cégek orrára, hogy ezt ne csinálják, akkor az a veszély fenyeget, hogy a valódi zöld üzenetek nem jutnak célba, és devalválódnak” – hangsúlyozza a probléma jelentőségének érzékeltetésére a Cleanwasher egyik alapítója, a DeepInsight ügynökség kreatív vezetője, Vér Balázs.

Zöldre festés, ha valaki többet költ egy zöld vagy zöldnek bemutatott tevékenység kommunikációjára, mint amennyit a zöld tevékenységre szán

– fogalmazza meg Bajzák Anna kérdéseire válaszolva a jelenség definícióját Berta László, a kezdeményezés másik alapítója, a Firehouse Reklámügynökség vezetője és a Reklámtörténet szakmai portál létrehozója.

A greenwashingnak számos típusa van, amelyeket a szakemberek az interjúban részletesen körül is járnak. Ilyen például:

  • a képi megtévesztés, amikor a környezetszennyező terméket vonzó színekbe öltöztetik;
  • a blöff, mint például annak a kitalált „független, XY svájci kutatóintézetnek” az esete, amelyet egy mosóporgyártó hozott létre a termékeivel kapcsolatos állítások alátámasztására;
  • az irreleváns állítás, amely igaznak igaz, csak lényegtelen. Például „felírják egy csomagolásra jól láthatóan, hogy nincs benne XY anyag. Ha viszont utánanézel, kiderül, hogy húsz éve betiltották az Európai Unióban”;
  • a megzavarás: amikor egy környezetszennyező terméket fenntartható forrásból származó papírba csomagolnak, és a csomagolás zöld voltát hangsúlyozzák;
  • a homály: nem mondanak hazugságot, de nem is bontják ki az igazság minden apró részletét. Például ráírják a csomagolásra, hogy lebomló, de nem részletezik, milyen körülmények között;
  • a csalétek: egy nagy portfólióval rendelkező gyártó készít pár, valóban zöld terméket, és azt hangsúlyozza.

Vér Balázs szerint két dolgot kell megnéznünk, ha el akarjuk kerülni a megtévesztést: „Az üzenet el akar-e takarni valamit, eltereli-e a figyelmet?” Illetve: „Büszkélkedik-e valamivel?” Ha ezek közül valamelyik szembetűnő, akkor érdemes ellenőrizni az állításokat.

A Cleanwashers weboldalán keresztül be lehet jelenteni bármilyen olyan csomagolást, kampányt vagy terméket, amivel kapcsolatban felébredt a greenwashing gyanúja.

Fotó: Tanaonte/iStock/Getty Images Plus
Neked ajánljuk
A fenntartható vásárlásokhoz ad tippeket a Kifli.hu Hat év alatt százszorosára nőtt a méltányos kereskedelem részaránya Magyarországon MNB: a klímaváltozás a pénzügyi szektort is sújtja Melegedő óceánokra és rekordmagas metánszintre figyelmeztet a WMO Metrózni fejedelmi élmény
Tovább a forrásra: tudatosvasarlo.hu
Vissza
Hírfolyam