Kommunikációs szakemberek veszik fel a harcot a zöldre mosással
Cleanwashers szakértői csapatának küldetése, hogy a fogyasztókat félrevezető kampányokról, a vásárlókat elvakító csomagolásokról és a hamis minősítésekről lerántsák a leplet, és a tudatosságra törekvő vásárlókat segítsék a manipulatív elemek felismerésében – derül ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének interjújából.
„Ha a greenwashing kontroll nélkül megy, és egyrészt nem tanítjuk meg a vásárlókat arra, hogy észrevegyék a jeleket, másrészt nem koppintunk a cégek orrára, hogy ezt ne csinálják, akkor az a veszély fenyeget, hogy a valódi zöld üzenetek nem jutnak célba, és devalválódnak” – hangsúlyozza a probléma jelentőségének érzékeltetésére a Cleanwasher egyik alapítója, a DeepInsight ügynökség kreatív vezetője, Vér Balázs.
Zöldre festés, ha valaki többet költ egy zöld vagy zöldnek bemutatott tevékenység kommunikációjára, mint amennyit a zöld tevékenységre szán
– fogalmazza meg Bajzák Anna kérdéseire válaszolva a jelenség definícióját Berta László, a kezdeményezés másik alapítója, a Firehouse Reklámügynökség vezetője és a Reklámtörténet szakmai portál létrehozója.
A greenwashingnak számos típusa van, amelyeket a szakemberek az interjúban részletesen körül is járnak. Ilyen például:
- a képi megtévesztés, amikor a környezetszennyező terméket vonzó színekbe öltöztetik;
- a blöff, mint például annak a kitalált „független, XY svájci kutatóintézetnek” az esete, amelyet egy mosóporgyártó hozott létre a termékeivel kapcsolatos állítások alátámasztására;
- az irreleváns állítás, amely igaznak igaz, csak lényegtelen. Például „felírják egy csomagolásra jól láthatóan, hogy nincs benne XY anyag. Ha viszont utánanézel, kiderül, hogy húsz éve betiltották az Európai Unióban”;
- a megzavarás: amikor egy környezetszennyező terméket fenntartható forrásból származó papírba csomagolnak, és a csomagolás zöld voltát hangsúlyozzák;
- a homály: nem mondanak hazugságot, de nem is bontják ki az igazság minden apró részletét. Például ráírják a csomagolásra, hogy lebomló, de nem részletezik, milyen körülmények között;
- a csalétek: egy nagy portfólióval rendelkező gyártó készít pár, valóban zöld terméket, és azt hangsúlyozza.
Vér Balázs szerint két dolgot kell megnéznünk, ha el akarjuk kerülni a megtévesztést: „Az üzenet el akar-e takarni valamit, eltereli-e a figyelmet?” Illetve: „Büszkélkedik-e valamivel?” Ha ezek közül valamelyik szembetűnő, akkor érdemes ellenőrizni az állításokat.
A Cleanwashers weboldalán keresztül be lehet jelenteni bármilyen olyan csomagolást, kampányt vagy terméket, amivel kapcsolatban felébredt a greenwashing gyanúja.
