2021. október 16., Gál
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Cerdan-pedál: forradalmi bringás újítás egy francia mérnöktől?

Jacques Cerdan 15 éven át vizsgálgatta a holtpontot, azaz amikor az egyik pedál függőlegesen lent, a másik függőlegesen fent áll, és arra jutott, hogy enélkül bizony könnyebb lenne a biciklisek, különösen a versenykerékpárosok élete, hiszen erőfecsérlés ezen újra és újra átbillenni.

A France Info sport rovatának cikke alapján a napi.hu arról adott hírt, hogy a francia mérnök szerint mindez egy mechanikus megoldással kiküszöbölhető: a Cerdan-pedál esetében egyszerűen nincs olyan pedálállás, amikor az egyik pedál pontosan 12 óránál, a másik pedig 6 óránál áll. 

Riport a Cerdan-pedálról a France 3 csatornán Forrás: Le Pédalier Cerdan/France 3/YouTube.com

A mérnök által feltalált hajtókarbeállítás tulajdonképpen folyton mozgásban lévő rendszert jelent, egy mechanikus megoldás menet közben tolja el a felső pedált néhány foknyival előre, hogy amikor az alsó pedál a 6 órához ér, a felső már túl legyen a 12 órás holtponton.

Vízszintes pedálállásba kerülve az elhajlás megszűnik, tovább hajtva pedig a másik pedál kerül majd pár foknyi előnybe.

A versenyzők a 108. Tour de France profi országúti kerékpáros körverseny negyedik szakaszán – Cerdan és Boullet remélik, a versenysportot is megújítja majd a Cerdan-pedál Fotó: MTI/AP/Christophe Ena

A megoldás a mérnök szerint nagyjából 10 százalékkal tudja növelni a leadott teljesítményt. Mégsem érdekelt hosszú ideig az ég világon senkit. Jacques Cerdan végül egy marseille-i üzletemberrel, Ludovic Boullet-val társult, aki annyira hitt az új megoldásban, hogy mostanra egészen a szabadalmi kérelemig tolta az ügyet.

A Cerdan-pedál története Forrás: Le Pédalier Cerdan/YouTube.com

Közben megérkezett a megerősítés a biciklisták felől is végre: a fekvőbringás világbajnok, Barbara Buatois kipróbálta a Cerdan-pedált, majd így nyilatkozott:

„tagadhatatlanul nagyobb kényelmet biztosít az ízületeknek, például amikor az utazótáskákkal megrakott kerékpárral elindulok. Az a tény, hogy nincs holt zóna, jelentős pedálsebességet és erőnövekedést is lehetővé tesz, így némi átdolgozással megfontolandónak tartom, hogy a későbbiekben egy rekordkísérlethez felhasználjuk”.

Neked ajánljuk
Egykor szinte Velence, ma Budapest, méghozzá két keréken Annyian vennének biciklit, hogy új márkák is megjelentek a hazai piacon A nagyvárosokban a dugók miatt a leggyorsabb közlekedési eszköz a bicikli Ekkora felületet kellene befedni napelemmel, hogy fedezze az emberiség energiaigényét A közgazdasági szemléletnek át kell alakulnia
Tovább a forrásra: napi.hu
Vissza
Hírfolyam