2021. november 29., Taksony
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Hogyan lett Hollandia biciklis nagyhatalom?

Ma Hollandiában 35 ezer kilométernyi bringaút van, és az utazások 27 százalékát kerékpáron teszik meg. Amszterdamban ez az arány eléri a 39, az egyetemi város Groningenben pedig az 59 százalékot. Becslések szerint a 17 milliós országban több mint 22 millió kerékpárt használnak. De nem volt ez mindig így. Sőt.

A telex.hu Észkombájn rovatában érdekes cikk jelent meg a holland kerékpáros kultúra felvirágzásáról, lehervadásáról majd ismételt felvirágzásáról.

A múlt század első felében-harmadában sok európai nagyvárosban, például Budapesten is jelentős szerep jutott a kerékpároknak.

Míg nálunk a szovjet közlekedéspolitika gyalulta le a kerekezők lelkesedését és a biciklis infrastruktúrát, addig Hollandiában az 1950-es és 1960-as években beköszöntő jólét tette zárójelbe mindazt, amit addig a bicikli jelentett. A motorizáció mámorában a hollandok azt gondolták, a jövő közlekedési eszköze az autó lesz, és ennek megfelelően kezdték átalakítani városaikat is.

Hogy mi torpantotta meg az autós fejlődést? Két egymástól világosan elkülönülő, de hatásukban egymást mégis támogató jelenségről van szó.

Biciklizni király! – a képen például Beatrix volt holland királynő üdvözli az első kerékpárosokat a férjéről, Claus von Amsberg hercegről elnevezett gyalogos- és kerékpároshíd megnyitóján, Dordrechtben Fotó: MTI/EPA-ANP/Sem van der Wal

Az egyik, és társadalmi szempontból a fontosabb, hogy az autók számával nőtt a halálos közúti balesetek száma is, 1971-ben 3300 halálos áldozata volt a közúti gázolásoknak, 450 gyerek is életét veszítette az utakon.

„A gyerekáldozatok nagy aránya társadalmi mozgalmat indított el, a közlekedésbiztonság fejlesztését követelték. Az egyik áldozat apja, Vic Langehoff Állítsuk meg a gyerekgyilkosságokat! (Stop de Kindermoord) című írásával került egy újság címlapjára. A címet kölcsönözve egy gyorsan növekvő társadalmi mozgalom indult, a tagjai biciklis demonstrációkat tartottak, baleseti forró pontokat foglaltak el, vagy éppen utcákat zártak le a forgalom elől, hogy ott biztonságban játszhassanak a gyerekeik”

– részletezi a telex.hu cikke.

1973-ban egy kerékpáros-szervezet, az Első Igazi Holland Kerékpáros Szövetség is aktív kampányolásba kezdett.

Biciklizni elnöki! – a képen Mark Rutte holland miniszterelnök éppen kerékpárral érkezik meg a miniszterek informális megbeszélésre Hágában Fotó: MTI/EPA/ANP/Koen Van Weel

A másik ok, ami a biciklihasználat újbóli felfutásához vezetett, az 1973-as olajválság volt.

Hollandia a Jom Kippur-i háborúban Izraelt támogatta, ezért az ország nem kapott olajat a közel-keleti olajállamoktól. Den Uyl miniszterelnök energiatakarékos életmódra szólította föl a hollandokat, a kormány autómentes napokat hirdetett, és még nagyobb utakat is lezártak a forgalom elől.

„És a hollandoknak kezdett felrémleni, hogy milyen volt az élet az autó előtt” – fogalmaz a hírportálon megjelent írás.

Biciklizni menő! – a hollandok erős szélben és napsütésben is tekerik vagy tolják, a képen éppen Rotterdamban, egy vihar idején Fotó: MTI/EPA/Robin Utrecht

Aki arra is kíváncsi, mire volt még szükség ahhoz, hogy ma már föld alatti bicikligarázsokról és bringásdugókról beszélgethessünk, és milyen jövő várhat a holland biciklis életmódra, az kattintson ide.

Neked ajánljuk
Light Friday: közlekedésbiztonsági akció a rendőrség szervezésében Itt a főváros októberi kerékpárforgalmi riportja Kiadta a BKK a 2021. októberi közlekedési riportját Százezreket fenyegetnek a súlyos áradások következményei Dél-Szudánban A férfiak étrendje több üvegházhatásúgáz-kibocsátással jár
Tovább a forrásra: telex.hu
Vissza
Hírfolyam