2022. január 25., Pál
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Autózni nem lehet zölden, de közlekedni igen

Az elektromos autók előnyeiről egyre többet hallani, azonban a hátrányok se elhanyagolhatók. Még sok a tennivaló ahhoz, hogy fenntartható alternatívát jelentsenek bolygónk megóvására. De ha tudatosan választunk a már adott városi mobilitási eszközök közül, mérsékelhető a forgalom, valamint a lég- és zajszennyezés.

Az Európai Bizottság 2035-re teljesen kiszorítaná a benzines, a hibrid és a dízelhajtású személygépjárműveket, és átállna elektromos autózásra. De vajon valóban fenntartható megoldást jelent-e a villanyautók tömeges elterjedése? – teszi fel a kérdést ifj. Chikán Attila, az ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt. vezérigazgatója Chikansplanet nevű blogján.

Mit nevezzünk elektromos autónak?

A tisztán akkumulátoros elektromos jármű (Battery Electric Vehicle, BEV) fogalom olyan elektromos meghajtású személyforgalmú járművet takar, amely az energiát akkumulátorokban tárolja, majd villanymotor segítségével alakítja át mozgási energiává – definiálja vizsgálódása tárgyát Chikán.

Autózni még nem lehet zölden, de közlekedni már igen – A MOL Bubi közösségi kerékpárhálózat Klauzál téri állomása Erzsébetvárosban Fotó: MTVA/Bizományosi/Róka László

A villanyautók előnyei

A villanymotor jóval magasabb, 85-90 százalékos hatásfokon működik, mint a hagyományos motorok (maximum 35-45 százalék). A villanyautók fürgébbek, alacsonyabbak a fenntartási költségeik, és üzemelés közben nem bocsátanak ki káros anyagokat. A fékezési energia egy részét visszatáplálják az akkumulátorba, amely a nyilvános töltőállomások mellett otthon is feltölthető.

A villanyautók hátrányai

Az akkumulátorok gyártásához és töltéséhez szükséges villamos energiát egyelőre túlnyomórészt fosszilis tüzelőanyag elégetésével állítják elő. Az elektromos autók töltése jelenleg jóval időigényesebb, mint a tankolás, a hatótávjuk pedig most még jóval rövidebb a hagyományos meghajtású társaikénál. A töltőinfrastruktúra sem elég jól kiépített.

Néhány szó a kobaltról és a lítiumról

Az akkumulátorok alapanyagainak, a kobaltnak és lítiumnak a bányászata sokszor etikátlan: szűk járatokban dolgoznak alulfizetett bányászok, közöttük nagy számban gyerekmunkások is. Egy elektromos autó akkumulátora átlagosan 8-10 kilogramm lítiumot tartalmaz, ennek kitermeléséhez és feldolgozásához mintegy 18 ezer liter édesvíz szükséges.

Személyes döntéseinkkel befolyásolhatjuk, mennyi és milyen jármű közlekedjen az utakon – Utas a 3-as metró Deák téri állomásán 2020-ban Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Közlekedni lehet zölden

A gyaloglás, a kerékpározás vagy a tömegközlekedés mellett a városi mobilitás egyre több korszerű lehetőséget biztosít, ilyen például a megosztott járművek használata is – hívja fel rá a figyelmet az energetikai szakember.

Neked ajánljuk
Honnan szerzi majd az EU az akkumulátorokhoz szükséges nyersanyagokat? Hamarosan új jegytípusok érkeznek a BKK mobiljegy-applikációjába A padlástól csaknem a pincéig napelemekbe burkolnak egy tajvani épületet A tervező, aki szőttesekkel mesél az erdőről Vad Uganda (természetfilm)
Tovább a forrásra: chikansplanet.blog.hu
Vissza
Hírfolyam