2019. január 24., Timót
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Vasúti csúcserőmű épül Nevadában

A nevadai ARES cég 50 megawattos vasúti csúcserőművet épít Kaliforniában. A technológia lényege röviden, hogy a vasúti kocsik csúcsidőben üresen mennek fel a hegyre, majd óriási kőtömbökkel megpakoltan gurulnak lefelé, miközben rheosztatikus (visszatáplálós) fékezés által áramot táplálnak az országos elektromos hálózatba. Nem értik? Elmagyarázzuk.

Az Amerikai Egyesült Államok egyre szigorúbb szabályokkal kötelezi energiapiaca résztvevőit a megújuló erőforrások használatára. Azokkal viszont az a baj, hogy nem állnak állandóan rendelkezésre.

Az energiaellátási hálózat termelésének időbeli egyenetlenségeit praktikus úgy áthidalni, hogy a csúcsidőn kívül termelt energiát elraktározzuk a csúcsidőre. Erre lehetséges megoldás az akkumulátorok használata vagy a csúcserőművek telepítése. Utóbbiak

az energiát munkává alakítják, amit csúcsidőben, amikor a legtöbb elektromosságra van szükség, visszaalakítanak energiává, célszerűen villamos energiává.

Gravitációs csúcserőmű lett volna a nagymarosi, ahol csúcsidőn kívül felpumpálták volna a hegy gyomrában kialakított óriási tározóba a Duna vizét, hogy csúcsidőben leengedjék. 

A nevadai ARES-vonat látványterve Fotó: aresnorthamerica.com

Ahol viszont nincsen víz, ott másképp is lehet csúcserőművet építeni, ahogy ezt a nevadai ARES (Advanced Rail Energy Storage, azaz Fejlett Vasúti Energiatárolás) nevű cég bemutatta Kaliforniában. Közel kilenc kilométeres vasútvonalat építettek egy hegyoldalban, ahol

óriási kövekkel megrakott vasúti kocsik mennek fel-alá, ahogy éppen az áramtermelés kívánja,

a következőképpen: csúcsidőn kívül a vagonokat megrakják óriási kőtömbökkel, és a villamos meghajtású járművek felviszik azokat a hegy tetejére. Ott lerakják, majd visszamennek a völgybe újabb kövekért. Csúcsidőben üresen mennek fel a hegyre, azután megpakoltan gurulnak lefelé, miközben rheosztatikus (visszatáplálós) fékezés által áramot táplálnak az országos elektromos hálózatba.

Így pakolnák le a hegyre felszállított betontömböket az ARES vonatai Fotó: aresnorthamerica.com

A vasúti csúcserőmű telepítése igen költségigényes, 2020-ra épülhet meg és kezdhet el áramot termelni.

A Nye és Clark megyékben található, mintegy ötvenhektáros állami területen megépülő vonal tizenhárom kilométer hosszú lesz, hetvenöt ezrelékes emelkedővel. Az alsó és felső végállomások közötti szintkülönbség kilencszáz méter lesz. Tizenegyezer-négyszáz, egyenként 234 tonna tömegű betontömböt fognak mozgatni. Ehhez száznegyven vonatot használnak majd, mindegyik négy vagonból áll majd.

A rendszer hatásfokát közel nyolcvan százalékra becsülik, az üzemképességét negyven éven túl is megőrzi az ARES-erőmű.

A cégnek van egy másik szabadalma is azokra az esetekre, amikor csak rövidebb, de meredekebb pályát lehet kialakítani: ott a siklókhoz hasonlóan dobokon keresztül vezetett kábellel mozgatják a vagonokat.

Neked ajánljuk
Ez a megújulók királya? A grafén lenne az új csodaanyag? Mégsem mond nemet a szénre a lengyel kormány Több pénzt költene klímavédelemre és innovációra az Európai Parlament NASA-képek az Aletsch-gleccser olvadásáról
Tovább a forrásra: iho.hu
Vissza
Hírfolyam