Vasúti csúcserőmű épül Nevadában
A nevadai ARES cég 50 megawattos vasúti csúcserőművet épít Kaliforniában. A technológia lényege röviden, hogy a vasúti kocsik csúcsidőben üresen mennek fel a hegyre, majd óriási kőtömbökkel megpakoltan gurulnak lefelé, miközben rheosztatikus (visszatáplálós) fékezés által áramot táplálnak az országos elektromos hálózatba. Nem értik? Elmagyarázzuk.
Az Amerikai Egyesült Államok egyre szigorúbb szabályokkal kötelezi energiapiaca résztvevőit a megújuló erőforrások használatára. Azokkal viszont az a baj, hogy nem állnak állandóan rendelkezésre.
Az energiaellátási hálózat termelésének időbeli egyenetlenségeit praktikus úgy áthidalni, hogy a csúcsidőn kívül termelt energiát elraktározzuk a csúcsidőre. Erre lehetséges megoldás az akkumulátorok használata vagy a csúcserőművek telepítése. Utóbbiak
az energiát munkává alakítják, amit csúcsidőben, amikor a legtöbb elektromosságra van szükség, visszaalakítanak energiává, célszerűen villamos energiává.
Gravitációs csúcserőmű lett volna a nagymarosi, ahol csúcsidőn kívül felpumpálták volna a hegy gyomrában kialakított óriási tározóba a Duna vizét, hogy csúcsidőben leengedjék.
Ahol viszont nincsen víz, ott másképp is lehet csúcserőművet építeni, ahogy ezt a nevadai ARES (Advanced Rail Energy Storage, azaz Fejlett Vasúti Energiatárolás) nevű cég bemutatta Kaliforniában. Közel kilenc kilométeres vasútvonalat építettek egy hegyoldalban, ahol
óriási kövekkel megrakott vasúti kocsik mennek fel-alá, ahogy éppen az áramtermelés kívánja,
a következőképpen: csúcsidőn kívül a vagonokat megrakják óriási kőtömbökkel, és a villamos meghajtású járművek felviszik azokat a hegy tetejére. Ott lerakják, majd visszamennek a völgybe újabb kövekért. Csúcsidőben üresen mennek fel a hegyre, azután megpakoltan gurulnak lefelé, miközben rheosztatikus (visszatáplálós) fékezés által áramot táplálnak az országos elektromos hálózatba.
A vasúti csúcserőmű telepítése igen költségigényes, 2020-ra épülhet meg és kezdhet el áramot termelni.
A Nye és Clark megyékben található, mintegy ötvenhektáros állami területen megépülő vonal tizenhárom kilométer hosszú lesz, hetvenöt ezrelékes emelkedővel. Az alsó és felső végállomások közötti szintkülönbség kilencszáz méter lesz. Tizenegyezer-négyszáz, egyenként 234 tonna tömegű betontömböt fognak mozgatni. Ehhez száznegyven vonatot használnak majd, mindegyik négy vagonból áll majd.
A rendszer hatásfokát közel nyolcvan százalékra becsülik, az üzemképességét negyven éven túl is megőrzi az ARES-erőmű.
A cégnek van egy másik szabadalma is azokra az esetekre, amikor csak rövidebb, de meredekebb pályát lehet kialakítani: ott a siklókhoz hasonlóan dobokon keresztül vezetett kábellel mozgatják a vagonokat.